• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Orkar vi med en tråd till om lithiumbatterier?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Det har ju skrivits mycket om lithiumbatterier på forumet. Jag har själv skapat en tråd och med stort intresse läst övriga trådar i ämnet.

Min ambition har ju varit att komma fram till en enkel och säker lösning vid installation av lithiumbatterier. Efter mycket läsande och funderande har jag nu kommit till skott och beställt diverse delar till min installation. Komponenterna har redan börjat levereras och jag hoppas på slutleverans under nästa vecka.

Jag tänker använda mig av standardkomponenter och göra en så enkel installation som möjligt. Det innebär att jag tänker använda den inbyggda funktionaliteten i elektroblocket(EBL) så att det skall vara lätt för andra att kopiera installationen (om den nu kommer att fungera?).

Nu till min fråga. Finns det intresse på forumet för ytterligare en lithiumtråd?

Undrar Kjell
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En BMS som kun balanserer og eventuellt driver et bistabilt relé kan godt leve i et startbatteri. Mer avansert overvåkning og styring blir fort veldig kostbart om en skal klare startstrømmer. Men ok BMS123 med halleffekt kontroll av strøm tåler det meste, men snakk om å skyte spurv med kanon :D
 

Janoeva

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
3000
Medlemskap
2025
Det har ju skrivits mycket om lithiumbatterier på forumet. Jag har själv skapat en tråd och med stort intresse läst övriga trådar i ämnet.

Min ambition har ju varit att komma fram till en enkel och säker lösning vid installation av lithiumbatterier. Efter mycket läsande och funderande har jag nu kommit till skott och beställt diverse delar till min installation. Komponenterna har redan börjat levereras och jag hoppas på slutleverans under nästa vecka.

Jag tänker använda mig av standardkomponenter och göra en så enkel installation som möjligt. Det innebär att jag tänker använda den inbyggda funktionaliteten i elektroblocket(EBL) så att det skall vara lätt för andra att kopiera installationen (om den nu kommer att fungera?).

Nu till min fråga. Finns det intresse på forumet för ytterligare en lithiumtråd?

Undrar Kjell
Kör på kommer att följa tråden
 
F

F.d. 22252

Guest
Köpte ju ett life 20ah trodde det skulle ge startström har stått oanvänt ett halvår eftersom enkigt knut bms stoppar urladdningen. Frågan är om man skuvar isär det och plockar bort bms om det skulle fungera? var tydligen gjort för golfvagnar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nu är vi på expertnivå igen :)
Dvs BMS, LFP, watt, ampere mm
Fråga: Går det att byta ut ett blybatteri bodel mot ett litiumbatteri, där man behåller nuvarande elektronik?

Ja...
Enda åtgärd jag skulle göra är att se till att ev regulator från solpaneler har Lithiumläge.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen