• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Original Fiat Ducato hjulsida 15 tum

JanneB

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2026
Nu har jag (eller min Fiat Ducato, årsmodell 2011) förlorat en original hjulsida.
Så nu står jag inför valet: köpa 4 nya hjulsidor eller kanske någon av medlemmarna har i garaget en gammal originell Fiat hjulsida 15 tum?
Alternativ: är det kanske bättre att köpa nya lättmetallfälgar till mina 15 tums däck? Vet Ni om jag skulle kunna spara minst 10 kg med detta alternativ? Tack för råd och ev. förslag.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Nu har jag (eller min Fiat Ducato, årsmodell 2011) förlorat en originell hjulsida.
Så nu står jag inför valet: köpa 4 nya hjulsidor eller kanske någon av medlemmarna har i garaget en gammal originell Fiat hjulsida 15 tum?
Alternativ: är det kanske bättre att köpa nya lättmetallfälgar till mina 15 tums däck? Vet Ni om jag skulle kunna spara minst 10 kg med detta alternativ? Tack för råd och ev. förslag.
Vikten vet jag inget om men du bör ha kraftiga fälgar som klara axelvikten utan att spricka i en kurva....

JanneB

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2026
Tack för råd och förslag.
Ad #2 - Du har rätt, vikt är inte allt. Jag har inte tänkt på de olika mekaniska egenskaperna som fälgar bör (ska) uppfylla för att vara säkra under körning. Å andra sidan, i den bästa världen, bör (bara bör) fälg tillverkare och återförsäljare kunna en del om dessa egenskaper och inte försöka sälja något som är farligt...
Ad #3 - Det var blåsigt de senaste dagarna, så hjulsidan är säkert redan i vattnet ... och jag inte har dykutrustning, annars gärna skulle jag åka till Hjulstabron. Det finns en gnista jägar-instinkt i mig kvar. Jag jagar ju extra kilona på min husbil; =))

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Roliga namn hjulmössa.hjulkeps. vem hade kommit på att söka på dom orden.
Ja och om sedan söket inte har någon intelligens alls att inte ens fatta en liten felstavning av ett hittepåord så är man chanslös att hitta det man söker.
Bl. a. med Blåa skyltens sök går det inte att hitta saker på ibland fast man vet att de finns, men inte vet det perfekta ordet de har kallat prylen för.
Men de har visst förnyat sig nyligen.......

M.v.h. JANKRO.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Ja och om sedan söket inte har någon intelligens alls att inte ens fatta en liten felstavning av ett hittepåord så är man chanslös att hitta det man söker.
Bl. a. med Blåa skyltens sök går det inte att hitta saker på ibland fast man vet att de finns, men inte vet det perfekta ordet de har kallat prylen för.
Men de har visst förnyat sig nyligen.......

M.v.h. JANKRO.
Håller med. Svårt hitta prylen man vill ha

Toppen