• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Orientering

F

F.d. 18017

Guest
När jag va tre äpplen hög på 70talet var mina föräldrar djup involverade i Citroenklubben, ett skönt gäng människor som brann för sina ovanliga bilar. Många av dem åkte runt i vackert målade 2CV och sov på golvet med stolarna urskruvade och använda som utemöbler.
Husbilspioniärer kan man säga.
På dessa träffar anordnades tävlingar så som att plocka ur hela motorn i partiklar för att sedan monteraihop det hela och köra en vända. Den tävlingen tor jag inte vi ska anamma men de have även en annan tävligt som jag i alla år gått och funderat över.
Bilorientering. Jag googlade lite och då dök det up en massa sidor som va någon typ av körning efter kartor bara och så som jag minns det va det inte det som va grejen.

Istället har jag förstått det som att man åkte till en plats baserat på en ledtråd, väl där skulle man finna en plats och ta reda på en ny ledtråd som skulle leda en vidare.

Finns det någon som var medlem i denna klubb och som kanske deltog i denna tävling?

Mina föräldrar har jag inte lyckats få ur några minnen av detta.
De tankar jag haft om att anordna detta vore att i samband med någon träff anordna dylikt och modernisera det med att ledtrådarna ges per sms och beviset på att man hittat rätt sker med mmsfoton till den som leder tävlingen.
Det skulle nog behövas en hel del arbete med att göra banan och hitta på frågorna men här finns gott om kreativitet.

F

F.d. 18017

Guest
Sv: Orientering

Liten förklaring på hur jag tänkte mig det hela.
Alla som ska delta möts på en plats. Man får en starttid av ledningen.
Vid starttiden får man en gåta/ledtråd ungefär som i på spåret på tv.
5 poäng gåtan är svår och väljer man att gissa kan an direkt köra iväg till denna plats som man gissar på att det är. annars svarar man att man vill ha 4p ledtråden.
Den som vill "fuska" kan säkert googla fram svaren på sin mobil men då får man ingen utmaning.
Åker man fel (nästa mål ska hela tiden vara någon mil bort max) så får man be om nya ledtrådar med fallande poäng å se om man kan klura ut det då.
För att förhindra att alla klumpar ihop sig på en rad så startar man med tidsmellanrum mellan varje bil och eftersom ledningen hela tiden ger ut ledtrådarna så kan man reglera stockningen mellan bilar genom att hålla på nästa ledtråd.
Väl framme så tar man alltså en bild på den plats/det föremål som gåtan avsåg eller för att variera det lite svara på en tipspromenadfråga.
Vad vinner man då i slutänden?
Eftersom fusk är omöjligt att kontrollera så är vinsten mest symbolisk i form av ära och berömmelse över den som fick flest poäng, tiden spelar ingen roll (svenska husbilsrallyt får bli en separat tävling) Istället vinner alla som deltar, på samma sätt som i geocaching, upplevelser.
Efter avslutad tävling kan man ha en stor grillfest och då har alla garanterat något att prata om som man upplevt tillsammans.
Jag har haft denna idé nu i många många år och nu äntligen har jag hittat en gemenskap som kan kvara galna nog i bilkörning för att tycka om idén.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Var med på å arrangere endel slike tävlinger i perioden 1966 til 1970, det fantes 2 varianter.

Den mest sosiale ble i Norge kallt for rebusløp, en fikk ved start en gåte som skulle lede til et adresse. På denne adressen var det satt opp en plate med en ny gåte for neste adresse. På hver post var det et stempel eller en pregetang som en skulle bruke på deltakerkortet. Etter noen timer skulle en kjøre tilbake til start selv om en ikke hadde fått fyll kortet. Om noen fant alle postene underveis så var siste gåte erstattet med teksten Kjør til start/mål området. Fullførte flere runden så ble vinner den som var nærmest en idealtid som ikke var kjent av deltakerne på forhånd. Ingen begrensning på antall personer i hver bil.

Variant 2 var bilorientering bilorientering – Store norske leksikon eller PO-løp PO-løp – Store norske leksikon , her ble det brukt kartreferanser - evt små utsnitt av kartblad og nye slike på hver post. På denne varianten ble det og logget passeringstider av postvakter og vinner var den bil som holdt seg nærmest snitt-tiden for samtlige deltagere. Har var normalt mannskap 2 personer i hver bil. Ser at i dag benyttes komplette lister over punktene i ruten - med eller uten definsjon av hvilken vei en skal ta mellom punktene.

F

F.d. 18017

Guest

Det var nog din variant ett där som mest liknar det jag minns.
Variant två var det som verkar finnas gott om tävlingar och text om på nätet i idag.
Men den senare varianten verkar kräva massa kontrollanter och mest handla om att köra i rätt fart och följa en karta. Gåtor och rebusar däremot det är socialt och bra.

Toppen