• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ordlista/parlör för husbils-/campingord

Status
Stängd för vidare inlägg.

Sciron

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Malmö
HBK-Nr
35357
Medlemskap
2024
Hej alla,

Efter lite sökande hittade jag en tråd från 2015 om en Parlör för franska husbilsord.

Efter att varit medlem här ett tag så kan jag se att vi har en del erfarna och duktiga "besserwissrar" här.
Viktigt att ni som känner er träffade tar det som en komplimang då det är så det är menat!

Är det någon som har någon form av sammanställning av husbils- eller campingord med översättelser till andra språk?
Om inte, kunde det vara något vi kunde hjälpas åt att sammanställa?
Det finns ju trots allt en del av er som reser utomlands med bilen och någon av er kunde kanske ha nytta av ett ord eller två här och där. I den gruppen räknar jag in mig själv. Kanske även under besserwissrarna. ;-)
Men det är ju för att jag vet så mycket om allt möjligt!!! (OBS möjlig ironi).

Vad jag tänker mig kan nog göras i en excel-fil med svenska i den första kolonnen och därefter alla andra språk. Sortera den i bokstavsordning och printa den som pdf, så man kan ha den på telefonen.
Eller bara ha excel-filen på en dator.

Inte en massa komplicerade meningar utan översättningar av t.ex. gasol, diesel, vatten osv. på spanska, franska, tyska eller kanske kroatiska.
Ett exempel jag nyligen läst är de spanska orden för motorväg. AutoVia och AutoPista. Där den ena är betalmotorväg och den andra gratis. Men, jag kommer inte ihåg vilket just nu.

Tankar från styrelsen eller någon annan?

/Thomas
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen