• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Orörlig mus

Per-Åke

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2025
Efter i XP kört ett reparationsprogram, Ccleaner, så kan jag inte längre flytta muspekaren. Tydligen har en drivrutin försvunnit.

Det går då inte heller att återställa datorn för jag kan inte flytta pekaren till en återställningspunkt.

Det lär finnas ett kommando för att manövrera pekaren med piltangenterna,
men vilket.

Tacksam för hjälp

Per-Åke

Sv: Orörlig mus

Försökt med båda tips enligt ovan, men den vill inte röra sig ändå, så fn kommer jag inte vidare, men tack för tipsen.

Per-Åke

Håll inne strömbrytaren 7 - 8 sekunder. Då bör datorn stängas.

Tryck på strömbrytaren för att starta datorn, och "pumpa" på F8 till dess att du kan välja "Starta i felsäkert läge". Starta i detta läge. Förhoppningsvis ska nu musen hittas.

Starta sedan om datorn.

Fungerar det, är allt bra. Om inte, startar du om och "pumpar" på F8. Välj att starta i "senast fungerande".

Har du en USB-ansluten mus?
-Testa att med pc´n igång att dra ur mus-sladden,
-Starta om pc´n
-Anslut musen, plug'n play borde finna och installera musen nu.

Tack för goda råd! Tyvärr så hjälpte det inte, muspekaren fortsatt orörlig. Även provat med andra möss som fungerar på annan dator.

Kan det varit någon drivrutin som försvunnit och var kan jag hitta den.

Per-Åke

Innan CClean rensar register sparas en backupp
Här kan du hitta din förlorade drivrutin
/Thomas

Försöker att komma in på säkkopia men det går inte att flytta pekaren på något sätt och klicka på det rätta programmet för att reparera.

Kan i bästa fall via Windowsknappen och pilar starta programmet men kan inte komma in på det rätta. Pekaren står bom still.

Tydligen så komplicerat att det blir besök hos någon verkstad, som kan det bättre än jag.

Tack för alla tips

Per-Åke

Du kanske har kvar WinXP-DVDskivan?
Prova isf att starta upp PC'n från DVD'n
Där har du möjlighet att reparera XP, även alla drivrutiner.

Osäker på om det medföljde. Tror att jag skulle tillverka en själv i så fall. Kan inte hitta den men har en SP 2 skiva. Tvivlar på att använda den i st f original. Kan bli ännu värre. Tack för tipset i varje fall

Om du har en mus och ett tangentbord med ps-2 kontakt, den runda gröna och lila, sätt i dessa och gå in i enhetshanteraren och ta bort alla usb-portar, stäng av och sedan sätt i dina usb-enheter och starta datorn låt ps2 enheterna sitta kvar i. så kommer dom säkert igen. Vi hade dessa bekymmer på jobbet när XP servicepack 3 skulle installeras

/Thomas

Tillbaka
Toppen