• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Optimering bodelsbatterier

offsideyo

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
35135
Medlemskap
2024
Hej, söker råd utifrån följande. Har en Fiat Dethleff 2005 t6501 utrustad med 2x100w solceller samt 2 bodelsbatterier bly S5 013/100Ah, pulsregulator och inverter.
Ena batteriet i garaget , andra under förarstolen..
1. I EBL finns uttag för extra laddare (bild gick inte att ladda upp).Kan extra laddare CtekMXS 7.0 anslutas direkt till denna utgång ? Om så, vad bör man tänka på ?
2. Är det bättre att ansluta huvudbrytare mellan bodelsbatterierna och ladda separat efter att slagit av EBL och invertern?
3. Vilken batterityp är att föredra med ovan setup, LifePo4 givetvis men dyrt, gel eller AGM ? Målsättningen är fricamping med optimal elförsörjning utifrån rimlig kostnad.
4.Är byte av pulsregulator till mppt rekommendabelt eller överkurs...? Systemet fungerar bra men tycker att bodelsbatterierna laddar ur för snabbt.

(red:medlemskap=bild)

Tacksam för svar !elblock.JPG
 
Senast ändrad:

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.779
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
LiFePo4 har i dag en prislap, der i forhold til udnyttelsesgrad og livslængde klart slår bly batterier.

Når det gælder fricamping og uafhængighed af elstolpe, så ville jeg til enhver tid vælge LiFePo4. Men det er vigtigt at dine ladere (generator, solcelleregulator og 230V lader) giver den rette Volt under ladning, lader på rigtig måde, og at de kan afbryde ladningen når dine batterier er fuldt ladede. Det er sjældent tilfældet ved brug af fabriksmonteret EBL og ladeudstyr.

Hvis du regner ordentligt på dit elforbrug og indretter livet i husbilen rigtigt, så kan du sikkert nøjes med et bodelsbatteri og derved kan du spare en masse vægt. Den samlede investering til nyt batteri og nye ladere bliver så også mere overkommelig.

PS. Som medlem (SEK 100/år) får du også mulighed for at uploade billeder, så du kan få bedre rådgivning fra klubbens medlemmer. Du får også adgang til Husbilsklubbens kort over stelpladser og en hel dem andre medlemsfordele.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Som jag förstått det du skriver, så är det allt för långt mellan dina två batterier...
Det längs ifrån regulatorn kommer knappast att bli fulladdat... Om inte garaget är när det andra batteriet/regulatorn...
Sen är det alltid bra att lära sig lite om elen i sin hb... Så man vet hur det fungerar och om det fungerar optimalt....
LiFePO4 batteri = fricamping
 

offsideyo

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
35135
Medlemskap
2024
Som jag förstått det du skriver, så är det allt för långt mellan dina två batterier...
Det längs ifrån regulatorn kommer knappast att bli fulladdat... Om inte garaget är när det andra batteriet/regulatorn...
Sen är det alltid bra att lära sig lite om elen i sin hb... Så man vet hur det fungerar och om det fungerar optimalt....
LiFePO4 batteri = fricamping
Ja, bobatteri2 ligger baktill i garaget med inverter placerad ovanpå box över batteriet...Regulatorn bakom passagerarsätet och ebl under detsamma.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Flytta batteriet i garaget,så långt avstånd är inte optimalt, en Mppt regulator är en klar fördel, du kan koppla laddaren direkt på batteriet att gå via Ebl är inte nödvändigt, gäller både solcell och 230V
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ja, bobatteri2 ligger baktill i garaget med inverter placerad ovanpå box över batteriet...Regulatorn bakom passagerarsätet och ebl under detsamma.
Säkerligen blir batteriet i garaget inte fulladdad, därför stannar invertern.
Som jag ser det så har du en installation av batteri och laddare/invertern som är under all kretik...
Alla Batterier - laddaren - invertern SKALL vara nära varandra.
Och så SKALL batterierna kors kopplas...
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Du kan ha kvar batteriet bak, men....
Du måste ha riktigt grova kablar mellan batterierna för att minimera spänningsfallet.
Alternativt monterar du en spänningsregulator mellan batterierna.
Den gör att du kan ladda ditt bakre batteri med högre spänning än vad ditt främre batteri ger (elektroniken höjer spänningen).
Jag har en sådan i min hb.
Har ett extra litiumbatteri i en väska i garaget (med liten inbyggd inverter, usb-uttag mm) och den laddas från ett 12V uttag bak via en sådan regulator.
 

offsideyo

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
35135
Medlemskap
2024
Ok, tack för all input. Korskopplade eller inte, vet ej, förmodligen, måste kollas . Grovlek på kabeln likaså. Uppenbarligen finns det brister i denna installation. Ställer in bilen om 14 dar så det finns tid att suga på denna fråga under vintern...Lutar åt att göra om till ett LifePo4 men det innebär att befintlig installation måste göras om, och det törs jag inte göra själv. Måste se om jag kan hitta duktig fackman runt vnl län för detta.
Så, tills den frågan hittat lösning kan jag koppla ctek mxs 7.0 med snabbkoppling till bägge batterierna för underhållsladdning/rekond till befintliga batterier ...Om, ja, är det nödvändigt att stänga ner systemet via ebl samt avstängning av invertern innan laddning och är brytare i så fall mellan batterierna nödvändigt ?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ok, tack för all input. Korskopplade eller inte, vet ej, förmodligen, måste kollas . Grovlek på kabeln likaså. Uppenbarligen finns det brister i denna installation. Ställer in bilen om 14 dar så det finns tid att suga på denna fråga under vintern...Lutar åt att göra om till ett LifePo4 men det innebär att befintlig installation måste göras om, och det törs jag inte göra själv. Måste se om jag kan hitta duktig fackman runt vnl län för detta.
Så, tills den frågan hittat lösning kan jag koppla ctek mxs 7.0 med snabbkoppling till bägge batterierna för underhållsladdning/rekond till befintliga batterier ...Om, ja, är det nödvändigt att stänga ner systemet via ebl samt avstängning av invertern innan laddning och är brytare i så fall mellan batterierna nödvändigt ?
Koppla loss minuspolen på båda batterierna,ladda båda batterierna med Ctek något dygn, samt startbatteriet,var för sig, batterierna klara vintern utan laddning om dom är frånkopplade.
 
Toppen