• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Opera och husbilsresor

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Hej alla HBklubbens medlemmar,
Jag har blivit motiverat att starta denna tråd efter att jag har läst Knazih & Ilis tråd med information om operaföreställning Tintomara på Läckö slott 2022. Alltså det verkar finnas i klubben personer som gillar operan.

Min fru Maria och jag tycker mycket om ffa operan, men också andra slags musik som t.ex den typ som representeras av Thomas Andersson Wij, Andreas Kleerup etc.
Husbilen har gjort det möjligt för oss att även uppleva operan "live" under våra semestrar. Varje gång när vi hade rest i Italien, njöt vi av föreställningar i Verona. Arena di Verona opera festivaler startades över 100 år sedan (1913) med Verdi's Aida. Vi har sett några operor under årens gång och alltid var det enastående händelser. I år (2 september) njöt vi av Verdi's La Traviata ) som vi hade tur då var det sista dagen av festivalen och för oss början av vår resa till Sardinien.

Så, vi skulle gärna vilja föreslå att de som är opera intresserade håller kontakt med varandra och kanske kan vi organisera gemensam husbilsresa till Verona Festivalen nästa år, eller till annat ställe med opera aktiviteter som t.ex. Bayreuth Festspiele som har redan annonserat vem som ska sjunga i Nibelungsringen 2022 och i Parsifal 2023.
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Hej,
Glöm inte Opera på Skäret i Kopparberg. Sveriges kanske förnämsta sommaropera. I år blir det Maskeradbalen i augusti - sjungs på originalspråket men med svensk översättning på skärmar. Ställplats finns intill. Googla på Opera på Skäret, där finns det mesta.
Karin :wink:
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Tack Karin för info om programmet för Opera på Skäret.
Nu finns det program för Arena di Verona 2022 Performances of the Arena Opera Festival

Då kommer dessa föreställningar som vi har redan sett: Carmen, Aida, Nabucco, La Traviata och något som vi ser fram emot dvs Puccini's Turandot är tillbaka i ny uppsättning...
 
Toppen