• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Omställning från Gel- till AGM-batterier

• Startad av Startad av F.d. 25291
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 25291

Guest
Hej.

Är det någon som vet hur man ställer om min laddare från Gel till AGM?
På laddaren står det " Toptron GMBH, La 330 El 355". Den sitter i en Hobby 2009 och skall ge 14,2/13,8 volt.

Uno

Sv: Omställning från Gel- till AGM-batterier

På min bil som er levert med AGM som standard gir laderen 14.4V fra 240V, samme gir IVT MPPT solar laderen i AGM utgave. Bilen er nå 5 år fra produksjonen, og batteriene er 100% fortsatt.

Saxat ur anvisningen för Mobitronic 925-012TB (omställbar med miniswitchar)

Laddningsspänning
13,8 V Gamla startbatterier,
14,4 V Våt- och gelbatterier
14,8 V Fiberbatterier

//Janne

Hejsan.
Har också en fundering ang laddningen från Ebl,hur det blir om man har vanligt batteri i bildelen och AGM batteri i bodelen?Hur ska man ställa laddaren då?
Mvh Flower

Hejsan.
Har också en fundering ang laddningen från Ebl,hur det blir om man har vanligt batteri i bildelen och AGM batteri i bodelen?Hur ska man ställa laddaren då?
Mvh Flower

Om jag förstått det rätt skall man aldrig blanda batterier av olika typ .... i alla fall inte om dom laddas parallellt.

//Janne

Jag har köpt en gammal husbil (Peugeot 1992 med Bürstner) och behöver nya bodelsbatterier. Vad ska man välja? Både bodels- och startbatteriet laddas med omformaren. Det finns plats för 2 st 70Ah.

Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen