• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Omnistor fotsteg, automatik när bilen startar

F

F.d. 2069

Guest
Hej!
Jag såg i Kamafritids sortiment att dom har ett relä som gör att fotsteget åker in automatiskt när man startar bilen (art nr:C06-24), jag tycker detta verkar lysande någon som monterat detta?
Följer det med kopplingsanvisningar, är det relativt enkelt att utföra?

Jörgen

HBK Medlem
Kommun
Beziers
HBK-Nr
222
Medlemskap
2025
Sv: Omnistor fotsteg, automatik när bilen startar

Sitter som standard på alla Hobby husbilar. Frikoppla och lägg i 1:ans växel, så åker trappan in.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Du skriver inte vilken husbil du har men jag har alltid trott att detta var standard på bilar med elektriskt fotsteg. Är du säker på att det inte redan finns en automatik som möjligen har gått sönder?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det er mange som har valgt å ikke legge inn dette av den grunn at hvis føleren for helt inn slutter å virke så brenner motoren. På både den gamle og nye Flair er det alarm om at trinnet er ute, på den nye er det en knapp ved førerplass som vi kan trykke på for å kjøre inn trinnet. På den gamle 1999 modellen måtte vi gå til døren for å kjøre inn trinnet. Vi hadde og på den gamle et par tilfeller av at føleren for trinnet ikke fungerte, et automatrele ville da ha ført til at motoren ble holdt i gang uten at den kunne kjøre trinnet. Kjenner flere som har måttet bytte motor på stigtrinnet forårsaket av automatikken ved start.

F

F.d. 8765

Guest

Hej digman
Det är ganska enkelt att koppla in. Det medföljer kopplingsanvisning på tyska.
Jag monterade ett likadant relä. Men tog bort det efter en säsong p.g.a. att man var tvungen och stänga av tändningen för att få ut trappan. Inga stora problem, men ett irritationsmoment, någon kanske ville in eller ut efter jag startat motorn.
Har istället en återfjädrande tryckknapp vid förarplatsen.När jag trycker in den går trappan in, behöver inte lämna förarplatsen. En summer ljuder när trappan är ute vid tillslagen tändning, så man inte ska glömma utkörd trapp. Detta tycker jag personligen är den bästa lösningen.

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Även jag har gjort samma modifiering som Tim&Ing-Marie. En ljudsignal som varnar för att trappan är ute och en knapp vid förarplatsen som man kan ta in trappan med. Det fungerar utmärkt och ger möjlighet att ha trappan ute med motorn igång.
Har dessutom en liten lysdiod ovanför trappströmbrytaren vid dörren så man inte behöver öppna dörren för att kolla om trappan är inne när man går och lägger sig.

EssoJ

F

F.d. 55649

Guest

Hej
Har bytt husbil till Dethleffs så jag hade tänkt att koppla fotsteget på halvljuset som jag hade på vår Kabe. Är det någon som har ett kopplings schema hur man gör och vilket relä man behöver.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Vi hade denna automatiska funktion på vår förra husbil att trappan gick in automatiskt när man startade motorn. Det hände vid ett par tillfällen att hustrun stod på trappan när jag startade motorn.

För att inte spräcka äktenskapet så monterade jag en magnetbrytare i dörren. Vilket gjorde att så länge dörren var öppen förblev trappan ute även när motorn var igång. :)

F

F.d. 55649

Guest

Problemet vi har är att varje gång vi skall åka iväg får frun kliva ut och köra upp fotsteget, på grund av att det bara går att köra fotsteget på knappen vid dörren.

Toppen