• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Omniaugn

framat

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
7168
Medlemskap
2025
Helt oerfaren på denna ugnen. Provat med sockerkaka, resultat, nja. I husbilen vilken platta är bäst, den stora eller en av dom mindre? Minimal låga eller mittemellan?
Tacksam för alla tips. Lars

Samma för mig, jag provade att värma minibaguetter i den men det blev mer kolbitar.
Jag tänkte att man skulle ha liten låga i hålet i mitten, men troligen inte.
Så nästa test var med en större låga fast på låg "fart" som träffade botten och inte hålet på Omnian, det verkar vara så man skulle göra.

Pizza, rektangulära degplattor, lägg på vad man vill och rulla ihop, lägg den i Omnian (passar ganska bra för ett varv).
Vi kokar potatisen innan den skärs till gratäng - går lite snabbare att få rätt konsistens.

Och så gjorde jag en slev där skaftet inte glider ned i Omnian.
omniaslev.jpg

Ifall man använder silikonform se till att den är godkänd för livsmedel, råd&rön hade ett test som visade på dåliga fabrikat.
Sök efter märkning: Titta efter symboler som visar att formen är livsmedelsgodkänd. I EU måste produkter som är avsedda att komma i kontakt med livsmedel vara märkta med en symbol som visar ett glas och en gaffel. Andra bra märkningar att leta efter är "FDA-godkänd" (US Food and Drug Administration) eller "LFGB-certifierad" (tysk standard som är ännu strängare än FDA).
Gör "nyp-testet": Om du är osäker på kvaliteten, nyp eller vrid på silikonet. Om det blir vitt där du nyper, innehåller det sannolikt fyllnadsmedel. Rent silikon ska behålla sin färg.

Pizza, gratänger, scones, pommes, fiskrätter, köttfärsrätter, mm. Har använt Omnia i snart 40 år!

Köp gärna "Omnias kokbok" , Omnia termometer och Omnia lyfthandtag. Bra hjälpmedel. Deras silikonformar är av livsmedelsgodkänd silikon.

Var försiktiga med värmen i början. Gasspisar kan ge väldigt olika värme och lågorna träffar lite olika. Men alla funkar.

EDIT: Vi kör den gärna utomhus med Biltemas enkla gasolkök med engångstuber, gärna parallellt med grillen! Vi kör också halvfabrikat med framgång. Ex blir Pekas gratänger jättegoda. Kör också förbakade frallor. Fyll då gärna ugnen. Men samma här, värm gärna lite långsammare. Prova dig fram. Allt går att tillaga utan silikonformar, men de underlättar diskningen, särskilt vid gratänger. Glöm aldrig underredet! Tänk på att ugnen är av aluminium, dvs aldrig maskindisk.

Senast ändrad:
Airfryer är överlägsen Omniaugnen, varje gång vi testat Omniaugnen så slutar det med fiasko. Med airfryern blir resultatet jättebra varje gång. Visserligen måste man ha en inverter vid fricamping och en bra batteribank eller så kan man bara använda den då man har tillgång till 230V.
Med en airfryer blir det minimalt med disk och det är en fördel vid fricamping. Maten blir oftast klar på ca 15-20 minuter med en airfryer.

Airfryer är överlägsen Omniaugnen, varje gång vi testat Omniaugnen så slutar det med fiasko. Med airfryern blir resultatet jättebra varje gång. Visserligen måste man ha en inverter vid fricamping och en bra batteribank eller så kan man bara använda den då man har tillgång till 230V.
Med en airfryer blir det minimalt med disk och det är en fördel vid fricamping. Maten blir oftast klar på ca 15-20 minuter med en airfryer.
Blir det inte bra med Omnia så är det handhavandefel. Jag har faktiskt aldrig provat airfryer men det verkar smidigt men även med en sådan tarvas väl att man läser instruktionsboken?

Vi är helt enkelt olika. Olika bra på olika saker. Vi har också provat airfryer, kör ibland med den hemma. Det är absolut en pålitlig liten varmluftsugn, men kräver 230 eller inverter i husbilen. Vi får minst lika bra resultat med Omnia, utan inverter och utan 230. Kräver lite tillvänjning och kanske lite större intresse för matlagning. Men disken är minimal, särskilt vid användning av silikonformar. Betydligt enklare än att diska airfryerns inredning.

Vi äter dagens i stort sett varje dag... nu är det ju inte så jättebetungande att läsa menun till Dagens rätt. Vi har två ställen ...men båda har alltid tre rätter att välja mellan...så det blir ju inte jättemycket att läsa. Beställer och betalar MED KORT! Givetvis..snabbt o enkelt....
Fast..kapitalisten är snarare ägaren av restaurangen. Jag är ju bara kund.
......
Sen tror jag att uttrycket Cash is King, tål att googlas på. Jag är inte helt säker på att det ursprungligen betydde det som det har i betydelse här på hbk.
Ps jodå..kan betyda lite olika saker.

Ps 2 tyvärr omniaugn har jag inte och inte airfryer heller.

Senast ändrad:
Flygande Jakob, Tortellini gratäng, Sockerkaka, Pizza, Bakeoff bröd.
Listan är lång på vad vi använder våran till. Vi har en i reserv också. :)

Vi testar det mesta med omnian utan att det blir misslyckat men
sockerkaka kan vara lite lurigt. Det gäller att omnian står rätt på spisen
och att inte bilen lutar för mycket eller att det blåser för mycket från dörren. :)

Vi är helt enkelt olika. Olika bra på olika saker. Vi har också provat airfryer, kör ibland med den hemma. Det är absolut en pålitlig liten varmluftsugn, men kräver 230 eller inverter i husbilen. Vi får minst lika bra resultat med Omnia, utan inverter och utan 230. Kräver lite tillvänjning och kanske lite större intresse för matlagning. Men disken är minimal, särskilt vid användning av silikonformar. Betydligt enklare än att diska airfryerns inredning.
Airfryern behövs som regel aldrig diskas, hur använder ni er airfryer, utan bakplåtspapper?

Nu har vi bara använt airfryern 1 säsong och den är uttorkad med en trasa 1 gång.

Tillbaka
Toppen