• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Omkoppling Inverter landström

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Funderar på att ha en funktion som gör att när du drar ut landströmen så kopplar det automatiskt in Invertern på 220 volt uttagen i husbilen. Är detta möjligt och hur gör jag, på ett lättbegripligt vis. Har inga stora förbrukare men vore skönt att inte behöva flytta runt kablar för dator och laddare.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Du kan installera ett prioriteringsrelä typ:
Då växlar de uttag som är efter mellan 230V och inverter men man får starta inverter manuellt men slipper flytta sladdar.
För att detta ska fungera så måste kyl, elpanna, laddare, golvvärme etc kopplas i en sparat krets före prioriteringsreläet.
Dessutom klarar inte den varianten mer än 12A så man får lägga till en 10A säkring innan.
Det finns en variant för 16A också på sidan jag länkade till och då behövs inte någon extra säkring.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Om du inte redan köpt inverter så finns det med inbyggt prio-relä.
Köpte ett sådant på Kjelle.
Sedan får man koppla om lite kablar och lägga till lite sladd så man får de funktioner man vill ha.
Om man går från intaget i min bil så går det till jordfelsbrytaren och 16A huvudsäkring där delas det och en del som bara ska matas från yttre uttag (ebl, panna mm) går till sina säkringar. En sladd går till invertern och tillbaka och matar några andra säkringar.
Så invertern matar ac och alla uttag.
Men jag kopplade sedan om lite mer förra sommaren för att kunna köra kylen via invertern vid färjeöverfart.
 
Toppen