• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Tips Om Mopeka nivåmätare för gasol

RV-campare

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2026
Hej alla!
Nu har jag köpt oss en gasolnivåmätare. Så jag åtminstone kan få en förvarning om att det väntar nattjobb med byte av flaska. ;-)

Det blev en Mopeka från Herobi fritid. Men vi har aluminiumflaskor och kan inte fästa den med magneterna den har. Jag ville inte heller tejpa fast den, då vi byter plats på flaskorna när den första tar slut. Och inte heller ville jag köpa den speciella hållaren, då vi ibland byter hela flaskan istället för att fylla på. Bägge dessa lösningar kändes för bökiga.

Så en annan lösning måste till. Det blev till slut ganska enkelt; att montera den i plastplattan som flaskorna står i. Så här:
Mopeka01.webp

Jag fick börja med att mäta diametern på både nivåmätaren och hålet i plastplattan. De var c:a 70 mm respektive 170 mm. Djupen på hålet i plastplattan var c:a 15 mm. Med hjälp av dessa mått tillverkade jag en rundplatta med hål för nivåmätaren, av några bitar gammal lådinredning jag hade liggandes. Jag limmade ihop två mindre bitar med vanligt smältlim.
Mopeka02.webp

Det var inte helt enkelt att få till rätt tjocklek på inredningsmaterialet, men i mindre bitar kunde jag få till det med hjälp av bordscirkelsågen. Det blev väldigt skräpigt kring sågen, men tillräckligt bra tjocklek.

Mätningar på flaskans botten visade att nivåmätaren inte kunde läggas direkt på plastplattan utan behövde komma upp c:a 3 mm för att mätaren skulle få kontakt med flaskan. Så jag tillverkade en 3 mm tjock inredningbit med samma diameter som nivåmätaren och placerade i hålet på den första inredningsbiten.
Mopeka03.webp

Mopeka04.webp

Nu var det bara att placera Mopekan i hålet och starta mätningen. Och det fungerade bra!

En fördel med att använda lite fjädrande inredningsmateriel var att jag inte behövde ha helt exakta mått, utan nivåmätaren kläms fast lagom hårt under flaskan. Det var ju även lätt att jobba med, men det är kanske svårare att få tag på?
Mopeka05.webp

Det enda som kan bli en nackdel med denna lösning, är att nivåmätaren kanske klistrar fast lite under flaskan och följer med upp/ut när jag byter den. Jag får ha koll på det och se om det blir ett problem.

Recension
Jag var till en början fundersam över om mätaren skulle fungera på aluminiumflaskor. Det var ganska oklart när man tittade på nätet. Jag försökte dessutom hitta manualen, som brukar vara en bra källa till information, men hittade ingen.

Men jag kontaktade firman som säljer dem och fick veta att det beror på copyright. Lite oklart varför man är så rädd att den ska kopieras/spridas, men jag fick ändå en kopia skickad via e-post. Där kunde jag se att det finns olika förslag på hur man kan använda mätaren även på en aluminiumflaska och då vågade jag köpa en.

Att installera appen och få kontakt med mätaren var inte så komplicerat. Man startar appen, trycker på en knapp på mätaren och håller tummarna för att det fungerar på första försöket. Sen ska man ställa in bland annat flaskans storlek, välja butan/propan-blandning och välja i vilken enhet man vill visa nivån (procent, cm eller tum).

Det finns även möjlighet att få larm vid låg nivå, men då måste man skapa ett konto och logga in, vilket vi inte har gjort.

Själva monteringen kan ju variera beroende på flasktyp och hur det ser ut där flaskan står. På stålflaskor är det enkelt, då fäster den med inbyggda magneterna. Men mätaren fungerar även på aluminiumflaskor och i manualen finns det några olika tips på hur man kan fästa mätaren på flaskan.

Till hjälp med monteringen finns en funktion i appen som visar mätarens placering, både i förhållande till mitten på flaskan och om den lutar åt något håll. Hur viktigt där är att få mätaren exakt rätt, vet jag inte. Men vi som varken har stödben eller använder nivåklossar tycker att det fungerar tillräckligt bra, trots att placering och lutning inte är exakt.

Vi har ännu inte behövt byta batteri och enligt appen ser det ut som vi har nästan 100% kvar. Verkar ju tveksamt, men vi tittar å andra sidan inte så ofta på status och har haft mätaren i knappt ett år. Att byta batterier verkar dock inte vara så svårt och man är lite försiktig.

Erfarenheter
Efter en längre semester är erfarenheten att mätaren kan mäta nån procentenhet fel. När vi startade en av resorna, stod mätaren på kanske 41% gasol kvar. När vi hade kokat vatten till kaffe & te ett par gånger (med gasol) stod den på 42% kvar.

Men när vi sen sakta använde allt mer gasol (nån natt med värme) så räknade den ändå ned rimligt mycket. När vi kom hem stod den på 6% kvar och jag bytte då flaska. Flaskan var lätt och det var inte mycket gasol kvar, men om det var just 6% vet jag ju inte.

Tyvärr har jag hittills inte kommit ihåg att notera hur mycket gasol det går i när vi får en flaska fylld. Men å andra sidan tycker vi att mätaren är tillräckligt bra för våra behov. Man kan nog få mer exakt mätning om man monterar mätaren precis i mitten och har bra kontakt mot flaskan. Eventuellt kanske det också är bra att kalibrera om mätaren i appen, om det skulle vara så att fyllnadsnivån varierar lite mellan flaskorna.

Lösningen med att mätaren ligger i plastplattan som gasolflaskan står i, fungerar också bra. Den ligger kvar när vi byter flaska och den fortsätter mäta nästa flaska lika bra. Ett plus för oss är att vi kan få kontakt med mätaren inifrån huset. Står man i närmaste fönstret så har vi kanske 10 meter till husbilen och det avståndet klarar den.

Som sammanfattning kan vi alltså säga att vi är nöjda med mätaren och den lösning med placeringen vi fick till. Den har en viss felmarginal (+-2% enligt manualen) men det räcker alldeles utmärkt för oss och den ger mig större möjlighet att byta flaska innan den tar slut mitt i natten! :-)

Snyggt! Och för er som har en Victron cerboGX så hittar den Mopeka automatisk. Jag har bara kört Mopeka på stålflaskor och det ha fungerat relativt bra, dock har det varit lite struligt att få till en bra ultraljuds-signal på vissa flaskor. Vaselin använder jag som ”gel”

Tillbaka
Toppen