• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

OM ! det skulle börja brinna

F

F.d. 5106

Guest
i husbilen, på natten när man sover, har ni då i era bilar en reträttväg ut från sovrumet ?
ett så stort fönster el liknande som går att sparka ut eller öppna :rolleyes:.
En kompis påminde mig om det häromdagen, en ganska bra grej att tänka på..
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: OM ! det skulle börja brinna

Tyvärr så är nog risken att man inte märker av en brand förrän det är för sent allt för stor.
De flesta bränder i bostäder börjar som "pyrbränder" som utvecklar gaser som gör att man "domnar av" utan att bli medveten om faran och fortsättningen förrän det kan vara försent.
Den enda lösningen är just brandvarnare som tjuter i god tid så att man har en möjlighet att agera. Nackdelen är väl att de har en benägenhet att även vilja tjuta när man lagar mat.
Men det finns brandvarnare där man med en enkel knapptryckning blir av med dessa falsklarm.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: OM ! det skulle börja brinna

Jo det är något att tänka på när man sätter lås och bom för dörrar och fönster så man inte får inbrott när man sover , samtidigt skall det vara lätt och smidigt att ta sig ut om det börjar brinna så man inte blir en kolbit .
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: OM ! det skulle börja brinna

Inte för att jag är fatalist men efter att ha sett en husvagn från start av brand till en rykande hög av skrot på en camping i frankrike så undra jag om man överhuvudtaget hinner komma ut i realiteten om man inte sitter vid dörren när branden startar. Vi såg en liten låga inne i vagnen och på under 15 sek var det en så intensiv brand att jag bedömer att man redan var död pga värme rök och bränskador alt så desorienterad att man inte kan ta sig ut. De som var i vagnen klarade sig hyfsat då de dök ut genom dörren samtidigt som vi såg första lågan. Släcka med en vanlig slang var totalt lönlöst!
 
Toppen