• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljud i motor!!

F

F.d. 3067

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Årsmodell Chassie: 2002
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Årsmodell Husbil: 2002
Ämnesområde: Motor
Hej alla!

Nu undrar jag om någon annan har varit ute för detta fenomen, det är ett oljud som låter ungefär som någon rem skulle slira med det är det inte, ljudet uppkommer när motorn tar i dvs. när man växlar ner från 5an till 4an och när turbon börjar att jobba så kommer ljudet, när man släpper gasen lite så tystnar det, lika så när man drar på så kommer ljudet på alla växlar men tystar när man släpper gasen... har en teori om att det kanske kommer från turbons kalla sida, att det är något med lufttillförslen
vor tacksam om någon varit ute för samma fenomen.
Motorn är en Fiat 2,8 jtd bilen är en Dtehleffs I7876 -02

Gunnar
 
F

F.d. 4879

Guest
Jag tycker att det låter som om att du har en läcka på trycksidan av turbon, dvs mellan turbon, intercoolern och insuget. Eller så kan det vara att turbon har fått ett lagerfel och håller på att rasa.
 

SegDeg

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Härryda
HBK-Nr
629
Medlemskap
2024
Hej Igen Gunnar.

Har en arbetskolega som jobbat med iveko transportbilar & han säger att dessa låter så när det har gått några mil. Vad han visste fanns det inget & göra åt detta för det är ett strömningsljud som kommer & det är från insuget luftsammlare. Det kanske kan fungera om man släpper på turboslangarna till insuget & även vid intercoolern & trycker in dessa en bit. Om inte detta går grag ut dessa några mm & grag åt igen. Då ändras längden på insugningsslangarna och det kan räcka för att få en annan resonans. Vet ej om det funkar men det kan vara värt ett försök.

MVH
Lars
 

SegDeg

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Härryda
HBK-Nr
629
Medlemskap
2024
Hej Gunnar.

Det va så lite så. Vi är ju här för att hjälpa varandra så jag gör så gott jag kan. Litet tillägg läste på forumet om isolera cupén från vägljud. Det kan ju alltid mildra ljudet om man försöker isolera cupén så väl inne & ute i motor rummet för att få ner ljudnivån. men det försvinner nog inte helt.

MVH
Lars
 
F

F.d. 8339

Guest
Hej! Vi har ett likadant problem med våran och vi tog kontakt med försäljaren eftersom vi har garanti kvar på husbilen. Vi fick förklaringen att det var spjället i turbon som lät på detta viset. Vi var inte ensamma om att ha reagerat på detta missljud, flera husbilsägre hade klagat på detta och han hade kontaktat fiatverkstaden och dom hade förklarat varför. Det var inget onormalt ljud så det var bara att tuta o köra.
 
Toppen