• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljud från Motor Fiat 2,8 JDT

RiRos

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1793
Medlemskap
2024
Kan någon hjälpa mig med ett problem som nyligen uppstått. Tror själv att detta uppstod efter en "övervarning" av motorn. När farthållaren ej orkar hålla varvtalet uupförsbacke "löser" denna ur (Kopplar ur). Då varvar motorn upp kraftigt innan regulatorn hinner ta ned varvtalet igen.
Efter senaste incidenten har det uppstått ett vinande ljud (typ turboljud) från området där oljefiltret sitter. Kan tänka mig att om oljefiltretskonstruktion är av centrifugal typ att detta har skadats? Intilliggande prylar är bl.a. servot, men jag tycker att ljudet kommer fån oljefiltret. ljudet ökar och minskar i takt med arvtalet på motorn.

Tacksam om hjälp!

hls. Rigmor/Rolf
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Oljud från Motor Fiat 2,8 JDT

Hej
Filtret är inte något centrifugalfilter och bör inte ge ifrån sig ljud. Ska va då om filtret är igensatt så att överströmmningsventilen i filtret öppnar, möjligen (spekulerar) kan detta ge ifrån sig ljud liksom "vanliga" hydraulventiler som kan "spela" lite ibland.
Andra allvarliga saker är väll då oljepumpen vars ljud säkert kan fortplanta sig ut i filtret, men låt oss hoppas på något billigare...
 
Senast ändrad:

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Oljud från Motor Fiat 2,8 JDT

Kolla slangarna till Turbon Eller laddluft kylaren. kann vara en liten läcka
BB
 
Senast ändrad:
Toppen