• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Oljetryck?

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Jag köpte min första husbil 2007, en Cheva Tristar 1990, med bostadsinredning som det heter, den har jag fortfarande kvar och har som hobbybil. Motorn är en 6,2 lit. diesel utan turbo men rätt pigg ändå och med ett maffigt ljud. Nu till frågan jag har hela tiden kört den på fin syntetolja och det resulterar i att oljetrycket i motorn ligger precis på gränsen till rött på tomgång när motorn är varm. Någon skrev i ett inlägg att man kunde byta till lite tjockare mineralolja och att det då skulle höja oljetrycket? Är det någon risk att motorn skär om oljetrycket ligger nära rött men utan att varningslampan blinkar? Motorn har bara gått 13000mil.
Åke
 
Senast ändrad:
Sv: Oljetryck?

Förmodar att bilen är från en tid då man knappast använde annat än mineralolja.

För många, många år sedan råkade jag ut för liknande problem. Fyllde mängder med bukar STP för att lösa problemet utan att lyckas.
Till slut bytte jag oljetrycksgivare som löste problemet. :)
 
Det brukar inte vara något problem om inte lampan blinkar men
jag skulle nog rekommendera mineral olja.
Detta pga att lager "glappen" var ju större förr i tiden än de är idag.
Jag körde min Cheva 350 Årsm1975 med mineralolja i motorn fast jag
renoverade den.
 
Sv: Oljetryck?

Risken med att köra en äldre motor som tidigare körts på mineralolja på syntetolja är att eventuella sotavlagringar lösets upp att motorn då börjar läcka invändigt. Om så skett kan man försöka rädda det hela med att blanda ut oljan med ett par deciliter molycote köra 15-20 mil & sedan göra ett oljebyte till mineralolja.

Bennie
 
Sv: Oljetryck?

Motor som läcker invändigt? Om du menar att gamla avlagringar skulle hålla motorn tät,är den sådant fall utsliten och skall renoveras.
 
Sv: Oljetryck?

Vad gäller oljetryck så är det klart värre att slå i tjockare olja som då leder till att oljan inte kommer fram till de sämst avlägsna ställena förrän motorn blir varmare. En tunn olja skadar inte då den sköljer och transporterat bort värme och ger ny smörjfilm. Äldre motorer gjorda för mineraloljorna trivs med dem i alla fall och onödiga pengar på lyxiga syntetoljor kan sparas...
Hade en Alfa V6 och den tillät att oljetrycket var 0,5 kg/cm2 vid tomgång och varm motor, och då tändes oljelampan. Fler motorer har rasat av för tjocka oljor än orginal enligt en gammal oljeräv som jag känt.
 
Sv: Oljetryck?

13000mil den motorn är knappt inkörd. Som jag skrivet om tidigare så har jag kört en GMC pick-up och när jag sålde den 2008 så hade den gått 24000mil och jag hittade den på annons nu i vintras och då hade den gått runt 45000 mil. Men det var en 6,5 liters. På den tiden köpte jag Biltema olja av enkel sort. Du får nog mäta trycket med extern mätare. Kolla också om man hade två kablar på oljetrycksgivaren på den tiden.

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/559639
 
Tillbaka
Toppen