• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Oljeplugg Peugeot J5

Inge Johnsson

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2025
Hej!

Jag skulle byta olja på min Peugeot J5 89:a, det är ju en fyrkantsnyckel som fodras. Någon som vet diametern ?

Senast ändrad:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Oljeplugg Peugeot J5

Diametern vet jag inte men jag vill ge dig ett tips när du skall byta olja.
Glöminteihåg att byta Brickan som sitter på oljepluggen. På min gamla bil P J5 så "glömde" man ibland att byta packningen med oljeläckage som följd.

Men de visste du väl innan. hls K i M o K.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Jag vet ej heller diametern men ett tips jag såg någon annanstans. Tag en kort M10 eller M12 skruv och fila/smärgla den fyrkantig så kan du plötsligt använda dina vanliga ringnycklar!
// Göte J

kingolsson

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
6275
Medlemskap
2026

jag åkte till mekonomen och köpte in ny oljeplugg som fungerar till vanliga nycklar, jag skruvade loss den gamla med en litten rörtång

F

F.d. 53012

Guest

Denna lilla speciella nyckel kommer från SP Tools i England och har två ändar med 3/8 del och den andra med 8 mm som passar i mitten av pluggen. Handlade min på Biltema för 5 år sedan men undrar om den finns kvar längre. Den var ovärderlig när jag hade min 89 Fiat samma motor på alla Peger och Fiat och Citrror.

S

Stavve

Guest

Jag sätter alltid gängtejp på oljepluggen när jag byter olja på mina bilar. Då läcker det aldrig en droppe, och pluggen är alltid lätt att lossa eftersom man inte behöver dra åt lika hårt.

Mvh Stavve

Toppen