• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Oljenivå

Mats & Ulla

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Örebro
HBK-Nr
2138
Medlemskap
2024
Jag är lite fundersam över oljenivån i vår Fiat 130 hk. Nivån ligger efter service långt över det översta märket på stickan
Är det något man ska fundera över eller är det OK. Det kommer ingen varning eller så på instrumentbrädan.
Tacksam för kommentar från kunniga. (bilden är innan oljebytet, men det är lika mycket på stickan nu också)tempImageeP3hdL.png
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Jag är lite fundersam över oljenivån i vår Fiat 130 hk. Nivån ligger efter service långt över det översta märket på stickan
Är det något man ska fundera över eller är det OK. Det kommer ingen varning eller så på instrumentbrädan.
Tacksam för kommentar från kunniga. (bilden är innan oljebytet, men det är lika mycket på stickan nu också)Visa bilaga 222622
ja så är det...jag tappade ur så man liogger normalt...på en del fiat är det punkter på diplay när man startar...det bör vara 3 av fem....aldrig för mycket olja i...
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Jag är lite fundersam över oljenivån i vår Fiat 130 hk. Nivån ligger efter service långt över det översta märket på stickan
Är det något man ska fundera över eller är det OK. Det kommer ingen varning eller så på instrumentbrädan.
Tacksam för kommentar från kunniga. (bilden är innan oljebytet, men det är lika mycket på stickan nu också)Visa bilaga 222622
kan det bero på om bilen inte står plant,
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag är lite fundersam över oljenivån i vår Fiat 130 hk. Nivån ligger efter service långt över det översta märket på stickan
Är det något man ska fundera över eller är det OK. Det kommer ingen varning eller så på instrumentbrädan.
Tacksam för kommentar från kunniga. (bilden är innan oljebytet, men det är lika mycket på stickan nu också)Visa bilaga 222622
Om verkstaden fyller enligt verkstadhandboken blir det ca 5dl för mycket är min efarenhet,tappa av eller sug ut lite.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Jag är lite fundersam över oljenivån i vår Fiat 130 hk. Nivån ligger efter service långt över det översta märket på stickan
Är det något man ska fundera över eller är det OK. Det kommer ingen varning eller så på instrumentbrädan.
Tacksam för kommentar från kunniga. (bilden är innan oljebytet, men det är lika mycket på stickan nu också)Visa bilaga 222622
För mycket olja genererar skvalpförluster samt värme, vilket inte är bra.
Om en firma har gjort oljebyte, åk tillbaka och reklamera
 

Mso1000

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Umeå
HBK-Nr
32243
Medlemskap
2024
Enligt alla motortillverkare får man absolut aldrig fylla för mycket motorolja.
Det finns flera olika anledningar och fel som kan uppkomma.
Läckage risk och större risk för negativ påverkan av avgasreningssystemet med motorlarm och kostnader som följd.
Tycker absolut du skall kontakta firman som bytte oljan.
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Hade samma som du efter oljebyte på en ducato 2,3 -2012 hos en Fiatverkstad i Malmö Tydlligen finns det det olika oljemängder till samma motor 6,5 liter ock 5,9 liter .I mitt fall har jag 5,9 l men dom fyiide på till 6,5l
Åkte tillbaka till dom så fick dom suga ut oljan till rätt nivå .
Hur många liter står det på ditt kvitto?
Mvh Leffe
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Den viktigast orsaken till att inte ha för mycket olja i en dieselmotor är att dom i värsta fall kan börja gå på motorolja dvs suga i sig oljan via vevhusventilationen. Om detta händer rusar motorn okontrollerat & går inte att stänga av, vilket brukar leda till motorras!
Sen skiljer det lite mellan olika fabrikat hur stor risken är & därvidlag har jag ingen närmare kännedom om Fiat. (Har aldrig ägt en Fiat.)
Moderna dieslar med partikelfilter är det extra viktigt att se upp med oljenivån. Detta då dom kan ge bränslespädning av oljan under regenerering & är där för mycket från början så är marginalen mindre.
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Hade min på service nyligen, bla byte av olja och filter och enligt fakturan fylldes det på 6,5 liter vilket stämmar med manualen som följer med bilen. (130 Multijet)
När jag kollade på stickan så var det ungefär som trådstartarens bild visar, dvs för hög nivå.
Kan det vara så att verkstäderna suger ut oljan istället för att tappa av den via "oljetrågsbulten" och inte får ut allt?

När jag nämnde det för verkstaden att nivån är för hög, så följer de bara Fiat's rekommendationer och säger också att Fiat har höjt mängden för några år sedan.
Jag kikade i tidigare fakturor och där står 5,3 liter de första åren, och de senare åren 6,5 liter (bilen är från 2011)
Ska man tolka det som att Fiat vill att nivån ska vara över max-sträcket?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det skrivs inget om att motorn ska vara varm eller kall när man kollar på nivån via oljestickan. På min personbil (bensinare) behöver motorn vara kall.
Hur det är med diesel motorerna i husbilarna vet jag inte.
Den ökade påfyllnads mängden från Fiat. Kan det att ha med oljefiltret att göra.
Det brukar vara en oljemängd med filter och en utan.
Frågan är då, fuskas det ibland med att byta ut oljefiltret. Då kan det för mycket olja i motorn.
 

Mso1000

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Umeå
HBK-Nr
32243
Medlemskap
2024
Ja detta är verkligen lurigt och det finns inte på kartan att man inte byter oljefiltret vid en service.
Det finns tre grejer som är viktig vid ordinarie service och det är olja, filter och kamrem.

Extra lurigt kan man väl tycka det som någon skrev att dom första åren debiterades det för 1,2 liter mindre vid bytena och nu plötsligt 5,3-6,5 liter, 1,2 liter mer per byte.

Känns väl som det ligger en hund begraven nån stans men kanske inget att bry sig om.
Förutom den sista litern som dom debiterar 500:- för eller vad det nu kostar.
På min nya 2022 som körts ca 200 mil ligger nivån ca 6 mm under Max på stickan.
 

Bilagor

  • FD744319-A2E9-497E-BB4D-14375001A766.jpeg
    FD744319-A2E9-497E-BB4D-14375001A766.jpeg
    1,9 MB · Visningar: 33

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Det skrivs inget om att motorn ska vara varm eller kall när man kollar på nivån via oljestickan. På min personbil (bensinare) behöver motorn vara kall.
Hur det är med diesel motorerna i husbilarna vet jag inte.
Den ökade påfyllnads mängden från Fiat. Kan det att ha med oljefiltret att göra.
Det brukar vara en oljemängd med filter och en utan.
Frågan är då, fuskas det ibland med att byta ut oljefiltret. Då kan det för mycket olja i motorn.
som jag har lärt mig...man kollar oljan innan man startar ...då bör den ligga i mitten på stickan eller efter märket...svårare är det inte...
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Jag har en Fiat 3.0 2011. För 5 år sedan lämnade jag den på en Fiat-verkstad för en mindre reparation och bad dem även att byta motorolja o filter. När jag kollade på kvittot så hade de tagit betalt för 9,1 liter olja. Jag undrade då varför, då det ska vara 7,5 liter i den motorn jag har. De svarade att alla 3.0 ska ha 9,1 liter, minst. Jag fick med mig en person ut till bilen och det var ca 2 cm över översta märket på stickan. Efter lite protester så skulle de suga ut olja, men de hade inte gjort något fel, menade han. När jag hämtade bilen var det fortfarande över översta märket, men jag orkade inte bråka med dem igen, så jag ordnade det själv. Det är märkligt att en verkstad som servar Fiat, och många husbilar, inte vet att det finns olika 3,0 motorer, och att man avläser på motorkoden hur mycket olja som det ska vara. Hur många åker runt med överfulla motorer, med risk för problem, bara för att verkstaden har noll koll, eller helt enkelt inte bryr sig. Att kolla nivån på stickan efter bytet verkade inte gälla, åtminstone inte på denna verkstaden. Numera byter jag oljan själv, så slipper man tjafs....
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Att verkstäder fuskar är ingen nyhet.
Eftersom jag servar mina fordon själv, utom tjänstebilen så brukar jag lägga lite "fällor" inför varje service.
Lika "roligt" varje gång man sedan läser serviceprotokollet och vet att vissa saker inte är gjorda.
Bl.a. har jag gjort märken på oljefiltret, tagit bort lampor (skylt och p-ljus), släppt luften ur reservhjulet, plockat ur punkamedlet mm.
Och det har hänt fler än en gång att oljefiltret inte var bytt....
Det finns ett klipp på tuben när "Vi bilägare" går på verkstadschefen på ett av de ställen där jag fick sämst service. Han beter sig på exakt samma sätt som mot mig när jag tog upp problemen....
 
Toppen