Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Rekommendation enl instruktionsbok:
160 Multijet 3.0
Oljemängd 8,6 liter
med filterbyte 9,7 liter
Oljerekommendation: SELENIA WR P.E.
Hämtat från Fiats hemsida.
Hej Wizard!
Menar du (ta det inte personligt!!!!!!!!!!!) att jag även fått en "urgammal" instruktionsbok på bildelen? (med 7.0 l olja inkl. filter.).
Instruktionsboken på Adrian bodel 2010 är inte av denna värld min modell var inte uppfunnen då den skrevs!!!!!!!
Mvh.
Stora skillnader betr motorolja enligt ovan(?), enligt Fiats instruktionsbok för ex 160 Multijet (3,0);
¤ vid enbart oljebyte 6,0 liter
¤ vid olje- med filterbyte 7,0 liter
De olika motorvarianterna skiljer för övrigt mycket lite i oljemängd, 3,0 svarar för max nivåerna 6.0 resp 7,0 enl ovan och 100 Multijetmotorn svarar för minnivåerna med 5,88 resp 6,38 liter. Det finns fö inga fördelar enbart nackdelar med att överfylla med motorolja (även om det går)!
Oljennivåer för manuella växellådor till de olika motorerna rymmer allt från min 2,4 till max 2,9 liter. Troligen adderar vissa ihop dessa oljevolymer, för motor- och växellådsolja, vilket skapar förvirring?
Jag brukar köpa 8 liter 0-40.
Leif