• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljeläckage från vänster drivaxel.

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
476
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
FIAT DUCATO 2.5 TDI 1996, med 180 000 km på mätaren.
Vid senaste oljebytet i VX-lådan såg att att det var flottigt vid utgående vänster drivaxel.
torkade rent och det kommer en och annan droppe där ser jag nu.
Inte så bra då man inte har koll på oljenivån i lådan.
Så det blir att planera för byte av packbox vid utgående vänster drivaxel.
Någon som har erfarenheter av detta? Svårt?
Är drivaxlarna med splines intryckta i diffen resp drivknut, och lätt att dra ut?
Finns det en fjäderring ´som gör att de måste slås ut?

Eller lämna in för jobbet?
Är det vanligt att detta sker?

Höger sida är det snustorrt i alla fall.

Roysan
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
476
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Verkligen ingen som bytt packbox vid drivaxlarna på Ducato:n ?
Sen ut att bildas några droppar några dygn efter körning, men inget elelr väldigt lite vid stillatående bil.

Roysan
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
476
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Tack för filmen sacce!
Infomativ, en älder bil än den jag har och filmen handlade om höger drivaxel och att stödlagret skulle bytas..
Men principen är detsamma.
Och hjulnavet kan hänga kvar i fjäderbenet vilket är bra då det är knöligt att lossa fjäderbenet.
Man ser hur han oljar in packboxen, men byter inte den då felet i detta fall vara stödlagret, och han bytte hela drivaxeln med två drivknutar som givetvis oxo blir slitna med tiden.
Konstigt bra att han inte behövde tömma VX lådan på olja först?
På vänster sida finns inget stödlager då drivaxeln är kortare.
Tål att tänka på om man skall våga sig på detta.
Jag var lite rädd för centrummuttern i hjulnavet utifrån, ifall detta påverkade hjullagren, men så var det då inte.
Och den dras åt "hårt bara"

Roysan
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
476
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jag har nu fått packboxen utbytt.
Dvs den vid vänster drivaxel.
Och jag har tvättat rent så det kan synas om den fortsatt läcker.
Firman som gjorde jobbet fyller VX.lådan med 3 liter olja som standard, i alla bilar av denna typ.
Jag fick den utbytta packboxen med mig.
Men den ser knappast sliten ut, dock finns ett jack i tätningsytan.
Troligen har jag själv skadat den när jag bytte stötdämpare . Minns att axeln gled ut och det rann ut olja från diffen.
Jag tryckte in axeln igen och fortsatte med dämparbytet.
Möjligt är att splinsen då skadade packboxen.
Men jacken kan även ha uppstått när man drog ut den gamla packboxen. Men då borde man ha sett fler märken från något verktyg.
Nu stannar den viktiga oljan i VX-lädan i alla fall.

På den utbytt packboxen finns en plastring med fjädrande omkrets.
Meningen med den är att se till att drivaxeln verkligen går in rakt genom packboxen för att inte skada tätningsytan.
Det är således viktigt att axeln förs igenom den rakt så att inte splinsen skadar packboxen.

Roysan
 
Toppen