• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljekvalitet-partikelfilter

svensei

HBK Medlem
Inlägg
291
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Betr. smörjoljekvalitet till Renault.
Till alla er som har en Renaultmotor dCi 150 med partikelfilter, motortyp G9U (står i service- eller garantihäftet ). Motorn är egentligen en Nissan.
Enl. instr.boken ska smörjoljan ovillkorligen uppfylla kvalitetskrav C3 enligt ACEA, samma motor utan partikelfilter klarar sig med den lägre kvaliteten B4.
Inför service av min husbil med partikelfilter frågade jag vilken olja de tänkte använda och fick jag till svar att de genomgående använde olja av kvalitet B4 och att de inte hade för avsikt att använda något annat till min motor. Att instruktionsboken för motorn anger C3 hade man ingen aning om.
Jag kontaktade då Serviceavd. på Volvo Personvagnar, som är generalagent för Renault.
Efter en tid fick jag brevsvar därifrån där man meddelade att de varit i kontakt med Bilia i Eskilstuna och påpekat att olja C3 ska användas i dessa motorer. Det är tydligen partikelfiltret som kräver denna högre kvalitet på oljan. Så se upp med vad verkstaden tänker använda för olja vid era kommande servicar på denna motor!
Ha det bra.
Sven
 
Toppen