• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Oljefilter till Fiat

F

F.d. 29916

Guest
Var kan jag köpa oljefilter till min Fiat. Har kollat på Mekonomen och Biltema, men finner inget.
Göran

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Oljefilter till Fiat

Jag rekommenderar att man köper originalfilter.
I oljefiltret sitter en överströmningsventil som skall öppna när filtret bli igensatt så att motorn får smörjning, visserligen av orenad olja. Men hellre det än ingen olja alls.
Därför är det viktigt att ventilen öppnar vid rätt tryck.
Öppnar den vid för lågt tryck får motorn orenad olja till smörjställena, och öppnar den vid för högt tryck så kan oljeflödet strypas när filtret blir igensatt.
Ventilens öppningstryck skall således vara anpassat till motorn och dess oljetryck.
Är sk piratoljefilter det??? Jag är skeptisk.
Själv köper jag gärna piratdelar men vid oljefilter går gränsen.
//W

F

F.d. 29925

Guest

Köper själv från Axel Augustin. Men byter konsekvent olja och filter varje år.
De flesta bil och motortillverkarna köper så gott som alla "yttre komponenter" från underleverantörer, så risken eller chansen att man får en "originaldel" är ganska stor.

F

F.d. 24784

Guest

Jag gick till AUTOEXPETEN, och med hjälp av bilnmumret fick jag ett oljefilter.
FRAM PH 4847A
H 145 mm, diameter 110 mm, gänga ¾ x 16 UNF
Filtret har dubbla koncentriska packningar.

Obs att detta är ett mycket stort oljefilter, mycket större än personbilsfilter, och det finns inte på BIltema.
Men det passade och var lätt att byta.

Här är AUTOEXPETENS hemsida : Start - Autoexperten
Där går att söka på bilnumret.

På BILTEMA hittade jag en ny oljeplug, denna kräver 12 mm insexnyckel och var misshandlad så jag köpte en ny.
Det är samma på personbilar. Sök på Bilnumret på BILTEMAS hemsida så finner du kanske andra saker, som Dieselfilter som var samma som till Volvo.

Till min FIAT 2.5 TDI, bil till KNAUS husbil passar denna oljeplug BILTEMA:
Biltema 77080 M22 x 1,5
Kopparpackning dito Biltema 77224 22 x 27 mm
I detta fall mätte jag upp den gamla pluggen, med gängor och allt, och kunde söka mig fram till en sådan på BILTEMAS hemsida. Dvs att gå lite baklänges. När jag väl hittade pluggen stog det att den passade DUCATO bilar

Obs att detta är vad jag kommit fram till och skaffat, vad som passar andra biler står jag inte för, utan ni får se detta som tips

Är oljepluggen misshandald av tidigare ägare, som försökt öppna den med kniv o gaffel, byt den, om du lyckas få bort den.
En 12 mm insex på 1/2 tums skaft till spärrnyckel behövs

de
Roy

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025

Jag rekommenderar att man köper originalfilter.
I oljefiltret sitter en överströmningsventil som skall öppna när filtret bli igensatt så att motorn får smörjning, visserligen av orenad olja. Men hellre det än ingen olja alls.
Därför är det viktigt att ventilen öppnar vid rätt tryck.
Öppnar den vid för lågt tryck får motorn orenad olja till smörjställena, och öppnar den vid för högt tryck så kan oljeflödet strypas när filtret blir igensatt.
Ventilens öppningstryck skall således vara anpassat till motorn och dess oljetryck.
Är sk piratoljefilter det??? Jag är skeptisk.
Själv köper jag gärna piratdelar men vid oljefilter går gränsen.
//W

För min del tror inte att de stora etablerade filterfabrikaten skulle vara sämre än original, deras varumärken tål inte att de säljer skräp. Själv köper jag MANN filter, finns bl.a. hos Autoexperten.

Toppen