• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Oljebyte

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Köpt ny husbil,serviceintervall är 4000mil/2år, tänker ändå byta olja nu efter ett år 1500mil,hur gör ni ?bilen står ju stilla ett halvår åt gången dessutom.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag byter motorolja vart annat år, det blir ca 2000 mil, filter vart fjärde år.
Tillverkaren förordar 8000 mil eller varje år, filterbyte vart annat oljebyte.

Jag tycker det är en bra ide att byta olja som du funderar på.
1500 mil på den lilla oljevolymen i en personbilsmotor är max vad jag skulle göra.

Vill du vara extra snäll mot motorn, byt på hösten inför avställningen.
Då får du bort eventuell fukt och sura förbränningsrester ur motorn.
Och, starta INTE motorn under avställningen.

Jolie

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2025
Jag byter olja och oljefilter varje höst inför vinterförvaringen. Oljefiltret kostar betydligt mindre än oljan så jag ser ingen anledning att inte byta det.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Jag byter olja och oljefilter varje höst inför vinterförvaringen. Oljefiltret kostar betydligt mindre än oljan så jag ser ingen anledning att inte byta det.
Om filtre hade varit lättåtkomligt så skulle jag byta det också,men det kräver demontering av luftfilterboxen med diverse anslutningar,och det är extremt trångt på en helintegrerad bil,så jag byter olja, filtret får bli på 2års service.

Senast ändrad:

roker

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2025
Hej. Din nya bil talar ju om för dig när du ska in på service, sen kan det ju aldrig skada att byta oljan tidigare.

Toppen