Har en Fiatbil 2019 med 150 hkr motor
Brukar själv byla olja och filter, så jag köpte hem Shells olja jag brukar använda
När jag kollar på etiketten saknas infon att den uppfyller Fiats 9.55535-DS1S
Klagar hos leverantören, som kollar med Shell. Besked att informationen inte fick plats när de designat om etiketten
Jag laddade ner deb tekniska specifikationen och där finns det
Bra att veta för er som är noga med vad ni häller i motorn på era husbilar
Jeg er også nøye med hva jeg heller i motoren og har alltid tatt oljeskift selv, men har nå sluttet med det.
Nå med så moderne motorer og med garanter o.l. blir det ikke noe å spare, nesten tvert om. Ved motorproblemer/garanti er det greit å ha kvittering på at jobben er gjort.
Selv om en finner olje med rett spec, skal ECU i bilen programmeres om, slik at den får kjørt 3 genereringer av partikkelfilteret pr. oljeskift. Gjelder ihverfall på Iveco 15 mod eller nyere. Har ikke selv diagnose apparat for å gjøre det og verkstedet tok 1000 kr. for å 0 stille og de skrev på regningen at de ikke hadde skiftet olje. Måter og 0 stille på Youtube o.l. tør jeg ikke ta sjansen på, bobilen er enda for ny

I mitt tilfelle har jeg på tidligere bobiler hatt god erfaring med Mobil1, men fant ikke oljen til min nåværende bobil i oljevelgeren, Sendte epost til dem og de hadde ikke spec som Iveco krevde, men jeg kunne bruke .......... Da ville jeg se om Castrol hadde olje, ikke i oljevelgeren der heller og epost ga samme svar, jeg kunne bruke ......
Da ringte jeg til Iveco Norge og spurt om oljen de brukte og fikk oppgitt samme som stod i Servicehefte. Spurte om jeg kunne bruke annet merke, men de anbefalt selvsagt at det burde jeg ikke om ikke spec var rett.
Ringte mitt Iveco verksted og fikk bekreftet at de brukte oljen som stod i servicehefte. Nok en gang fikk jeg også bekreftet at det er ikke alltid uoriginalt er billigere enn originalt. Original oljen hos Iveco ble en del 100 lapper billigere pr. oljeskift enn å kjøpe Castrol eller Mobil1 olje som kunne brukes, selv med ganske mange % rabatt jeg kan få.
Så mye og passe på og mange alternativer, selv om de blir mindre og mindre alternativ etter hvert.