• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Oljebyte på Hobby 600 -86a.

B.Granvik

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
9984
Medlemskap
2025
Hej alla husbilsglidare. Kör en H 600 -86a (guldvingen) och våren är på ingång och snart dags för oljebyte o första tranan finns nu i hornborgarsjön utanför Falköping där ja bor. Jag undrar vad det skall vara för oljekvalitet i motorn. Bilen är en Ducato bensinare. Fick ingen info från förra ägarn så jag undrar ska det vara mineral eller delsyntet i tro? Vad använder du som kör samma bil? Benny.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Oljebyte på Hobby 600 -86a.

Hejsan Granvik och välkommen.
Den gamla motorkonstruktionen som Peugeots bensinmotor är, har nog inga större krav på någon superolja.
Men om motorn verkar ren och fri från koxsrester inne i ventilkåpan m.m. så brukar jag byta och bara köra hundra mil med någon billig olja första gången.
Sedan brukar jag, i motorer med äldre konstruktion använda Biltemas lite tjockare syntetolja 5W-50 blandat med en flaska "STP motor oil treatment" (blå flaska).
Jag vet inte, men med den blandningen så har jag inte kört slut på någon gammal motorkonstruktion som jag har ägt, och min husbil har fått den blandningen sedan jag köpte den, och den mår gott med bra oljetryck o.s.v..
Det finns många teorier om oljor och kvalitéer, men gemensamt och viktigast för alla, är nog att inte köra allt för många mil mellan oljebytena :).

Passa gärna på att byta olja i växellådan också. Den är lite känslig, så bra olja och lite överfyllnad ca. 1,8L brukar funka bra. (Två pluggar för att tömma lådan, och fyll genom hålet till backkontakten.)

M.v.h. JANKRO.

Ps. Biltema har oljefilter till bensinmotorn.

Senast ändrad:

cmd63

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
9973
Medlemskap
2025

Hej Granvik.
Kollade i min instuktionsbok och där rekomenderar man SAE 15W 40 och den ska överträffa CCMC normen. Bytesintervall 1500km eller en gång per år.
Själv kör jag på en SAE 10W 40 semisyntet ACEA A3/B3 API SL/CF och den funkar bra i min bil och överskrider klassningen med råge för de äldre motorerna. Har använt den typen av olja under många år i mina gammelbilar utan problem.

CMD63:)

B.Granvik

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
9984
Medlemskap
2025

Hej JANKRO för ditt svar på min fråga. Under ventilkåpan var det ja... vågar man titta!

Det är gjort och där är det som en skinande spegel faktiskt och inget smogg o olje-kletrester, så då måste nog motorn ha gått på just del eller helsyntet innan.

Är lite tveksan med helsyntet i gamla motorer men som du säger så skall man ALDRIG hälla i helsyntet i motorn om den har gått på vanlig mineralolja innan för syntetolja renar motorn från just koxrester som då kan täppa till oljefiltret o då kan vad som helst hända, usch..!

Så jag få se vad ja väljer del eller helsyntet för varvräknarn går ju på 3 tusen i 90 så den varvar ju lite.

Jag tackar även medlem cmd63 för ditt svar också, det var intressanta svar jag fick av er. Nu har jag nåt att gå på. Tack.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Du får inte göra som jag gjorde på våran gamla , hällde i för blaskig olja och när vi körde i alperna så var det som vatten och rann ut lite i packboxen i fram .

Jag kom även på att du frågade om man kunde öka rulldiametern på däcken för att få ner varven något .
Du hade 14" hjul nu och jag skulle ju kolla upp bultdelningen på din bil men kanske kan få svar här i denna tråden.

Ses på måndag kväll och jobba bra så jag kan ta det lugnt på natten ;)

Toppen