• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Olja Fiat partikelfilter

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
Hade tråd för två år sedan , köpte då Castrol Magnatec 5 w-30 C2 olja.
Köpte hos oljemagasinet till bra pris. Idag ej i lager.

Tips på annat fabrikat och annan leverantör?

Borde det inte finnas bättre oljor flr bilar med partikelfilter idag?

HelgeM

HBK Medlem
Kommun
Härjedalen
HBK-Nr
66
Medlemskap
2025
Hej, oljefyndet.se säljer Selenia olja med rätt Fiat specifikation, Fiat 9.55535-S1,se nedan

Selenia WR Pure Energy 5W-30 är ett nyskapat helsyntetisk smörjmedel som kan svara på behoven hos de mest moderna dieselmotorer. Passerar ACEA C2 specifikationen intygar låg askhalt, som är ett oumbärligt kännetecken för att skydda partikelfiltret från restprodukter förbränningsprodukter som kan orsaka farlig igensättning av själva filtret. Rekommenderas av Fiat, Alfa Romeo och Lancia.

Mv. H // HelgeM

Senast ändrad:

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Olja Fiat partikelfilter

Vi kör sedan 3 år tillbaka på Castrol Edge Professional 5W-30 C1-klassad o byter olja var 2000 mil, inga som helst problem m DPF.
Använde samma olja i min Jaguar XF 3.0D som hade serviceintervall 3000 mil och hade inga problem under 11 000 mil körning.
Köper oljan till bästa pris hos Oljemagasinet.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Vi kör sedan 3 år tillbaka på Castrol Edge Professional 5W-30 C1-klassad o byter olja var 2000 mil, inga som helst problem m DPF.
Använde samma olja i min Jaguar XF 3.0D som hade serviceintervall 3000 mil och hade inga problem under 11 000 mil körning.
Köper oljan till bästa pris hos Oljemagasinet.

c1 är den bättre än c2?

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025

Hej Ulf,

Jag vet inte vad Du har för årsmodell & motor men Fiat kräver för sina nyare motorer med DPF att motoroljan skall uppfylla minimum ACEA C2 specifikationen.

C1 specifikationen kräver att oljan har ett lägre SAPS-värde dvs. att oljan skall avge en lägre halt av sulfataska vilket i sin tur förlänger re-genererings intervallen av partikelfiltret (DPF) gm att det bildas mindre sot och att sotet från C1-olja förbränns bättre i DPF.

Det finns flertalet andra fördelar bl.a. blir serviceintervallerna (oljebyten) längre t.ex. Jaguar varje 3000 mil och personligen är jag övertygad om att motorerna i husbilar som oftast körs med stor belastning m.a. att maximala totalvikten nyttjas smörjs optimalt med C1-olja (bättre olja finns inte att köpa idag).

Själva anser vi att C1-oljan är värd några kronor mer eftersom vi tillämpar 2000 mil intervall mellan oljebytena.

Toppen