• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Olika typer av elverk.

F

F.d. 53078

Guest
Har i dagarna jobbat lite med elverk i olika prisklasser och effekter.

Till min stora förvåning så visade det sig att samma elverk varierade i pris mellan 199€ och 699€.

Det finns 2 olika system av elverk
Dom elverken som har en Explotionsmotor och en generator som alstrar 230V. Dessa är av ganska hög kvalité.

Vad jag vill gå in på är dom mindre som inte väger så mycket. När jag öppnade den första så fick jag en chock.
Den var konstruerad så att den har en generator som alstrar en 12V ac spänning i tre faser med hjälp av permanentmagneter runt ett svänghjul.
Där låg också en enfasspänning som gick till en laddregulator till en 12v spänning. Denna spänning har en mycket hög rippel och är direkt olämplig att driva många 12v utrustning med.Den verkar vara avsedd för att ladda batterier med.
3fas spänningen går in till en converter 12V A/C 3 fas som omvandlas till 230V.
Problemet var att hela converten ligger ingjuten och omöjlig att reparera.
skulle den eller rättare sagt när den går sönder kan man inte koppla in en vanlig konverter därför att den går inte på 3 fas A/Cspänning.
 

Bilagor

  • DSCF1701.JPG
    DSCF1701.JPG
    1,4 MB · Visningar: 12
  • DSCF1702.JPG
    DSCF1702.JPG
    1,4 MB · Visningar: 11
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Olika typer av elverk.

En sådan modell jag har, men har bara använts för skojs skull ".:oops:
230 volt / 650 watt - 12 V / 10A. Väger ungefär lika mycket som ett extra batteri.
1653.jpg


Har nu bra kraft i batterier.

Har någon ett förslag på vad det kan användas till - i delar eller återvinning.
V-rem över husbil dieselmotorn - nej - inte 230 volt i motorrummet - så vad :confused:.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Olika typer av elverk.

Jag tror att den bästa funktionen hos dessa elverk är att ladda batterier med när man inte har tillgång till 230V eller startkablar

Det var tänkt som en nödlösning, men jag har haft det i 6 år och aldrig har det varit nödvändigt.
Kanske bra i vildmarken, om du har ingen kontroll över batterikapaciteten är stillastående i flera dagar, etc.
Men då vet jag det.
Den var billig - omtrent 400,- danska.
Da finns en möjlighet för användan - för eller sidan ;)
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Olika typer av elverk.

Problemet var att hela converten ligger ingjuten och omöjlig att reparera.
skulle den eller rättare sagt när den går sönder kan man inte koppla in en vanlig konverter därför att den går inte på 3 fas A/Cspänning.

Hej..

En nödlösning om om man vill reparera en sådan är kanske om man tittar på en El-cykel ;) där finns modeller som använder just 3-fas 12 - 48volt. Och efter programering så ställer man in bromseffekten i % och den laddar då batteriet när man aktiverar den funktionen i nedförsbackar och liknande. Den jag bifogat i länken kostar ungefär 65$. Borde ju fungera ;)
http://www.goldenmotor.com/e-Bike-DIY/Cruise%20Controller%20Wiring%20Diagram.pdf
/Freddy
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Olika typer av elverk.

Just dessa elverk har en HONDA motor det är den delen som jag skall använda
I detta fall skall det sättas en elstart, om det är någon intresserad skall jag lägga in hur jag har tänkt att göra detta.

F¤rst så har jag köpt en startmotor samma som sitter till en del HONDA priset ligger under en hundring.

Svänghjulet åkte loss och svarvas ned för att kunna tillverka en startkrans
Startkransen är en tiondel minde och värms upp. När den svalnar så krymper den och sitter fast som bara den. Om jag hinner så i morgon skall et fräsas kuggar som passar startmotorn.
 

Bilagor

  • DSCF1708.JPG
    DSCF1708.JPG
    1,4 MB · Visningar: 4
  • DSCF1709.JPG
    DSCF1709.JPG
    1,4 MB · Visningar: 6
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Olika typer av elverk.

Det skall bli en prototyp till en kylpump som skall vara helt oberoende av nätspänning. Den kommer att fungera automatiskt. Bygger den för en kunds räkning. mera kan jag tyvär inte säga. Det intressanta är att vi kommer att bygga in en i en husbil för att kunna prova den ordentligt.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Olika typer av elverk.

Inga märvärdigheter den kommer att driva en kompressor och ge lite ström till elektronik och startmotor.
Motorn är en HONDA 4 taktsmotor och fungerar med 95oktanig bensin.
Kompressorn är på 1200 frigorias och är lämplig upp till 30m2. Den kommer att byggas in i en ljudisolerad låda med en lång ljuddämpare och bli väldigt tyst.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Olika typer av elverk.

Mina Herrar,
de flesta generatorer/alternatorer i moderna bilar ÄR 3-fas växelströmsgenatorer!
Så titta med förtroende på en billig modern generator så får du precis vad du tydligen
vill ha. Bilskrotar är faktiskt bra ställen för att köpa tillbehör!

För att övertyga dig kan jag berätta att det sitter en 3-fas-likriktare, med 9 stadiga
dioder, DIREKT på alternatorns utgång så generatorn levererar en pulserande likspänning
till fordonets elsystemet. Dessutom så finns det fler dioder som styr rotorns magnetise-ring och laddningsnivå.

Om man frågar på närmaste tekniska gymnasiums fordonstekniska avdelning så kan du
säkert få tips om lämplig böcker om fordons-el och elektronik.

Tyvärr så är jag hemma, inne i centrala "tokholma", och Uggleboet står uppe i S Roslagen
så jag kan inte "kika i facit"= fordsonspärmen just nu.

"Fridlige, mine Bröder!" sade både Bellman och Ramel. :p:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Olika typer av elverk.

Har gjort färdigt startkransen och fått kuggarna ordentliga.
fick en idén att prova vilket håll starmotorn går och den går Cv och det gör motorn med så nu måste jag hitta en motor som går CCV. Och jag som trodde att alla 4taktsmotorer går ät samma håll. Det måste finnas en originalmotor till dessa motorer skall höra med HONDA och se vad dom säger. Kan ju vara så att dom motorerna som jag har sitter på andra sidan av vevaxeln?
 

Bilagor

  • DSCF1719.JPG
    DSCF1719.JPG
    1,3 MB · Visningar: 1
  • DSCF1718.JPG
    DSCF1718.JPG
    1,5 MB · Visningar: 1
  • DSCF1711.JPG
    DSCF1711.JPG
    1,5 MB · Visningar: 2

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Olika typer av elverk.

Om du vill ha din startnotor att rotera åt andra hållet kan du ju skifta polaritet på fältlindningen i förhållande till ankaret! Dock är det möjligt att kolhållarna behöver vridas i förhållande till statorn för att få bra kommutering och samma vrid som åt originalhållet.
// Göte J
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Olika typer av elverk.

Det går inta för att det är en liten startmotor som inte har en solenoid.
Jag tror att det heter bendix kugghjulet slår ut av centrufugalkraften med hjälp an en gänga på ett halvt varv. Polvänder jag motorn så slår inte kugghjulet ut utan det går in.Bifogar enbild på en av mina paramotorer, kuggdrevet har jag plockat bort för att kunna kpiera kuggarna. Startmotorn syns väl.
 

Bilagor

  • DSCF1720.JPG
    DSCF1720.JPG
    1,4 MB · Visningar: 1
Toppen