• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Olika pipande ljud Bodel, kod?

Gellandia

FD HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
33121
Medlemskap
2022
Hej.
Helt ny ägare till husbil.
När jag har husbilen stående och slår på 12v piper det till ett ljud.
Sedan hör man detta pip ljud om 10-20 min igen.

Sen ibland hör man två pip eller tre pip direkt efter varandra.
Ibland är det pip efter varje 1 minuter eller så.

Stänger av 12v knappt , slå på igen. Olika pip ljud och allt börjar om.


Finns det någon kod bakom dessa pip ljud man kan läsa sig till? Känner att jag har mycket att lära mig. Det är en dethleffs jag precis köpt.
Tack för all hjälp och tips.
 

Gellandia

FD HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
33121
Medlemskap
2022
Just ja. Även larm lampan har ibland blinkat rött i Control panelen eller vad man kallar det. Den panel som är precis ovanför dörren i bodelen. Då har jag stängt av 12v och satt igång igen och den har då slutar blinka. Detta hänt ca 2-3 gånger nu under 2 veckors tid med blinkade röd larm
used-dethleffs-esprit-motorhome-u1894_062.jpg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det går ju att se spänningen på bodelsbatterierna på din panel/display. Visserligen är det ju "bara" analog display men du borde ändå kunna se om spänningen är mellan kanske 12.2 till 12.8 V och därmed räknas som ok. Om den är lägre utan belastning så kan en varningssignal kanske ha med det att göra.

Med bra batterier kan spänningen efter rätt lång vila vara uppåt 12.7V .
Sedan är det lite olika vid vilken spänning en ev. varning är satt på men det borde stå i någon info.

Om pipet kommer från något annat ställe i bilen så kanske det finns en Inverter 12V till 230V ?? som piper till när strömmen kommer, eller också ev. piper till ibland och varnar för att just den inte är nöjd med batterispänningen för att kunna ge bra 230V.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.674
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Just ja. Även larm lampan har ibland blinkat rött i Control panelen eller vad man kallar det. Den panel som är precis ovanför dörren i bodelen. Då har jag stängt av 12v och satt igång igen och den har då slutar blinka. Detta hänt ca 2-3 gånger nu under 2 veckors tid med blinkade röd larm
used-dethleffs-esprit-motorhome-u1894_062.jpg
Om du anger hela namnet/beteckningen på din bil kanske någon här har en sådan och kan hjälpa dej bättre?
 
Toppen