• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Olika förbud för Husbil

F

F.d. 9344

Guest
Sv: Olika förbud för Husbil

Jag har nu läst hela denna tråden och kommit fram till att jag är ganska ensam i denna klubben med att ha en HUSBIL.

jag känner mig starkt diskriminerad! Eller finns det fler som har sin husbil regestrerad som boinrett fordon?

Kul inlägg! Inte skall du känna dig diskriminerad:) Du har en PB klass I eller klassII enligt
Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitionen
En personbil som är permanent försedd
med ett karosseri som är inrättat som
bostadsutrymme och utrustat med
åtminstone


a. fast monterade sittplatser,


b. fast monterade sovplatser som kan
utgöras av sittplatser som kan omvandlas
till sovplatser,


c. fast monterad utrustning för
matlagning och lagring
d. bord

Det det i folkmun kallar Husbil;)
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Olika förbud för Husbil

Nej
Min bil är regestrerad som boinredd bil för 9 personer
Och framförande med C kort.

"Vehiculo de vivienda"
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Olika förbud för Husbil

Då kör du omkring i en Buss kanske:confused::D
Buss En bil som är inrättad huvudsakligen för
personbefordran och är försedd med fler
än åtta sittplatser utöver förarplatsen.
Bussar delas in i lätta och tunga bussar.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Olika förbud för Husbil

OK:) Tänk vad härligt ni ar det där nere, jag och frugan glädjer oss att få möta den svenska våren i Skåne nu till Påsken. Vi bor på Sydvenska höglandet med ett klimat som är detsamma som i trakten av Östersund:D Kalla nätter nu -1C men dagtemp. på +11C-15C dagtid.
Tänk om man kunde göra som ni bo i värmen under vintern och i Sverige under sommaren:) Lyckoostar:music-icon:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Olika förbud för Husbil

Jag har nu läst hela denna tråden och kommit fram till att jag är ganska ensam i denna klubben med att ha en HUSBIL.

jag känner mig starkt diskriminerad! Eller finns det fler som har sin husbil regestrerad som boinrett fordon?

Du ska inte känna dig diskriminerad Juan! Du ensam legitimerar att vi fortsättningsvis heter Husbilsklubben, förkortat HBK. Tänk om vi inte haft dig som klubbkompis, då hade vi kanske varit tvungna att heta Personbilklasstvåklubben, förkortad PB2K..., hur kul hade det varit! :)

Juan Norte, tack för att du finns! :):):)

:-/<rister
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Olika förbud för Husbil

Det är nog en tidsfråga som gäller i Sverige med PB2
Som jag ser det så är det EU regler som gäller. Har översatt lite av texten.


Direktiv 2007/46/EG EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDET
den 5 September, 2007
BILAGA II *** Definition av kategorier och typer av fordon
A. Definition av fordonskategorier. -
Fordonskategorierna definieras enligt följande klassificering: (Med "högsta vikt" betyder "högsta tillåtna totalvikt" som anges i punkt 2.8 i bilaga I.)
1. Kategori M: Motorfordon med minst fyra hjul, konstruerade och byggda för persontransport.
5. Med "specialfordon": ett fordon avsett för att utföra en funktion som kräver särskilt organ eller utrustning. Denna kategori skall omfatta fordon rullstol.
5,1. "Husbil": Ett specialfordon i fordon i kategori M konstruerat med levande boende med minst följande utrustning:
• sittplatser och bord,
• bäddar, som kan omvandlas till sovplatser, L 263/64 officiella tidning EU 2007/10/09
• Kök
• skåp.
Denna utrustning skall vara fast förankrade till den levande, även om tabellen kan utformas för att ta bort
lätt.
Kungligt dekret 2822/1998 av den 23 december, godkänna de allmänna reglerna i fordon.
BILAGA II *** Definitioner och kategorier av fordon.
A. Definitioner
Vid tillämpningen av denna förordning innebär följande definitioner:
Fordon: Montering lämplig för körning på vägar eller mark som avses i artikel 2 i Trafik akten, motorfordonstrafik och trafiksäkerhet.
Motorfordon motorfordon är utrustat för framdrivning. Undantagna från denna definition, mopeder, spårvagnar och bilar för funktionshindrade gäster.
Husbil: Motorfordon tjänar normalt att transportera människor eller saker, eller båda samtidigt, eller för annat fordon med detta syfte. Undantagna från denna definition specialfordon.
Husbil: specialfordon byggt, inklusive bostad med minst följande utrustning: stolar och bord, sängar eller våningssängar som kan omvandlas till platser, skåp kök eller liknande. Denna utrustning skall vara fast förankrad i chassits hölje: säten och bordet kan utformas för att tas isär enkelt.
motorhome (Storbritannien),Camper (I), Camping-Car (F), Reisemobile (D
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Olika förbud för Husbil

Kanske så:wideeyed: Var det en översättning från spanska:confused:
I hela EU har maxlängd för fordon varit 18 m (det är numera uppjusterat) Finland 22 m Sverige 24 m. I Sverige skall nu till och med 30 m fordon tillåtas för virkestransporter.
Allt som kommer från Bryssel behöver inte nödvändigtvis vara det allena rådande, får vi hoppas.
Jag tycker det är bra som det är nu PB klII ;)
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Olika förbud för Husbil

Det är nog helt riktigt.
Men det betyder att Husbil existerar som fordon ute i Europa.

Min bil kunde jag regestrera som buss eller skåpbil, men då blir försäkringen och skatten mycket dyrare. Det händer väldigt få olyckor med just Husbilar. Och skatten är lägre på grund av att dom rullar mycket mindre på vägarna. Detta enligt försäkringsbolagen.

PB II kan ju lika gärna vara en budbil eller en lastbil.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Olika förbud för Husbil

Det är nog helt riktigt.
Men det betyder att Husbil existerar som fordon ute i Europa.

Min bil kunde jag regestrera som buss eller skåpbil, men då blir försäkringen och skatten mycket dyrare. Det händer väldigt få olyckor med just Husbilar. Och skatten är lägre på grund av att dom rullar mycket mindre på vägarna. Detta enligt försäkringsbolagen.

PB II kan ju lika gärna vara en budbil eller en lastbil.

Precis. juan.norte Nu tycker jag att vi låter det vara som det är. Det är egentligen inget problem, bara om det skulle vara någon självutnämd lagtolkare som hoppar på oss, då kan vi slå fakta i skallen på denne.
Det var min menig med trådöppningen.
Jag ville veta hur vad som gäller för våra PB Kl.II
Nu har jag mer "kött på benen" och det är jag nöjd med.
Själv skulle jag inte komma på tanken att uppträda provoserande "hävda min rätt" om man så vill.
Men absolut inte "ta skit" om jag har rätt enligt Vägtrafiksförordningen.

Nu ser vi fram emot Påskhelgen:)
Hämtade ut "Pärlan" idag det var en resa på 12 mil, mötte en del "Husbilar" så särsongen är tidig i år:):)
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Olika förbud för Husbil

Juan.
Budbilen måste då vara en husbil med stort lastutrymme:
http://62.95.69.3/SFSDOC/06/060240.PDF
Personbil klass II En personbil som är permanent försedd med
ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme
och utrustat med åtminstone
a) fast monterade sittplatser,
b) fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
c) fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
d) bord.

En vanlig budbil saknar säng, bord, sittplats och kök​
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Olika förbud för Husbil

I en kommun finns det ofta loka regler om bl.a. trafik. Kan det finnas en risk att en kommun antagit en generel regel att alla P-skyltade platser endast gäller för personbil klass 1, inom kommungränsen?
Detta skulle i så fall vara rätt besvärligt för de som inte är bosatta på orten och som känner till de kommunala reglerna.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Olika förbud för Husbil

hej kenth,,den skylten ser bra ut,,men den behöver ju inte vara giltig för det,,ock e den inte de,,så är den olaglig,,
tror också att den inte ens e kommunal,,utan ett tillägg i ett bostadsområde,,,,hur som helst,,alla skyltar kräver tillstånd,,oavsett kommunala eller privata,, ett jobb som ja lade ner för länge sedan,,hejs,,
 
Toppen