• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Olika elkontakter?

F

F.d. 30004

Guest
Hej på er!

Jag är ny husbilsägare och vi får vår husbil i april. Jag undrar om någon vill tipsa mig om vilka olika typer av elkontakter som jag kan förväntas träffa på i Sverige och i Europa?

Tackar på förhand.
Sven-Olof

Sv: Olika elkontakter?

Samma EL-kontakter som när du tar flyget. Inte några särskilda elkontakter för du har en HB.
/Vidhem

Jag har bara sett den vanliga vi har här i sverige och den nyare runda med tre stift när vi dratt runt med vår vestfalia.

Alle nye anlegg skal bruke den blå runde med 3 stifter, den eldre som vi har i Norge og Sverige i vanlige hus er i bruk på eldre anlegg i Tyskland og Spania og delvis i Frankrike, men de har en variant med en jordstift i kontakten. I Schweits og Italia finner en en raritet med 3 stikk nesten på linje og i UK er det oftest en sak med firkantede pinner.

En kommer svært langt med den blå og en overgang som passer i Sverige og Frankrike (hull i jordingskinnen på stikket for pinnen i de franske kontaktene).

Den "franska" kontakten användes också i Tjeckien och Slovakien av någon konstig anledning. Har hittat den på diverse campingar bl a.

Per-Åke

Tillbaka
Toppen