• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Olika Depositionskort för Canal Digital

M

MatsFo

Guest
Hej,

Jag beställde och fick dokumentet från Canal Digital för att skriva på och sedan få ett depositionskort av dem.
Men i dokumentet står det "För att du ska få rätt kort till din mottagare behöver vi följande information" och så vill de ha Tillverkare/modell.

Då blev jag lite nyfiken. Jag hade ingen aning om att det kunde behövas flera olika sorters kort för att passa olika mottagare, jag trodde att det var en standard.
Är det någon som vet mer om det, och hur många olika sorters kort det behövs för mottagar-marknaden?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Olika Depositionskort för Canal Digital

Så langt jeg har fulgt med hos CD så har de 2 forskjellige kort avhengig av programvaren i boksen. Bokser som bruker samme programvare som CD sine egne bokser og resten - inkludert CA-Moduler. Det finnes rykte om at de har enkelte produsenter på en svarteliste, uten at jeg har fått dette bekreftet. Det skal dreie seg om bokser som leser inn kortet i en kortleser og siden benytter den lagrede kopien. Det finnes og CAM med denne teknikken!

F

F.d. 58573

Guest

MatsFo

Inte för att jag begriper något av detta, men jag beställde ett depositionskort från CD i fjol höst och det krävdes försök med ett par olika CA-moduler innan jag fick det att fungera. Därefter har mottagningen fungerat felfritt om jag bortser från att kortet behöver uppdateras en gång per månad (vilket sker automatiskt) och att det någon gång låser sig så att jag måste stänga av satellitmottagaren och dra ur och sätta i CA-modul och kort för att få bild (men det är åtgärder som går på någon sekund).

Däremot så funderár jag på att komplettera med en enkel rundstrålande antenn eftersom jag inte så sällan hamnar i satellitskugga när jag är ute i terrängen och blir helt utan mottagning.

aake

M

MatsFo

Guest

Bokser som bruker samme programvare som CD sine egne bokser og resten - inkludert CA-Moduler. Det finnes rykte om at de har enkelte produsenter på en svarteliste, uten at jeg har fått dette bekreftet.

Tack. Ok, jag har inte Canal Digitals egna boxar och kanske har en som är svartlistad. Kanske bäst att skriva någon "säker" mottagare som tillverkare/modell antar jag?
Har du/någon ett förslag på tillverkare/modell som ni vet inte är svartlistad? T.ex. aake, vet du vad din heter? Eller någon annan som har ett fungerande Depositionskort i sin mottagare.

J

Jarn

Guest

När jag beställde mit dep. kort så skrev jag bara Oyster avseende mottagaren.
Det fungerade utan problem sedan man väntat en timmes tid vid första uppstarten.

F

F.d. 58573

Guest

På min mottagare står det Oyster CI, men jag minns inte vad jag skrev till Canal Digital eftersom jag beställde depositionskortet för flera år sedan till en mottagare jag hade inne i huset och vad den hette kommer jag inte ihåg.

aake

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En trygg variant er Oyster CI med Conax CA-Modul - du får da det kort som fungerer i det meste, med unntak CD sine egne tunere som får litt hikke på programguiden og mister oppdateringen av programvaren.

M

MatsFo

Guest

Tack för era svar. Då ska jag skicka in för en Oyster så blir det säkert bra :)

Toppen