• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Okänd motordel

sallad

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Jönköping
Hej! Ny på forumet med tusen frågor. Jag hjälper en vän med en Fiat Ducato Dethleffs H6842 1997 2,5 diesel.
När jag kröp under motorn för att kolla på något helt annat hittade jag en kabeln till en givare(?) /mojäng som var av.
Jag vet inte vad den har för funktion. Någon som kan ge vägledning?
Hittade en bild på nätet där den syns tydligt. (kan inte lägga upp en bild från datorn på forumet) :rolleyes:
Självklart kommer jag att laga kabeln men som min vän påstår att han inte har märkt någon skillnad utan den.

Skulle vara roligt att veta.

Sitter ungefär "mitt på" motorn med en sorts gaffel i ena änden och en elektrisk anslutning i andra änden.

000000503284.jpeg


Närmare bild på "grunkan".

Den har en liten bälg/damask i "gaffel-änden".

Elanslutningen i bilden längst ut till höger.

000000503292.jpeg
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
473
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
En sån fanns på min DUCATO 1996 oxo.
Sladden ver borta, lössnat eller losstagen.
Grejen är kopplad till insprutningspumpen,via en arm som ser likadan ut som gasrelaget som då sitter ovanpå pumpen.
Jag tog bort den helt. Kopplade på 12 Volt, och den drog in armen sakta, omkring 10 - 20 sekunder tog det.
Jag tolkade att det var en sorts kallstartsystem. Som drog upp tomgången vid start för att sen när tiden gått ut, 10 - 20 s, ha gått över till normal tomgång. Förmodligen förlängs tiden vid låg temperatur.

Mitt ptoblem var att det läckte Diesel där reglaget kom ut från insprutningspumpen, så jag tog bort den och ersatt med ett täcklock om jag tillverkade.

Så vitt jag förstår kan man hålla ner gaspedalen om man vill ha förhöjd tomgång och fetare bränsleblandning vid kallstart, för att få samma verkan.

Så tolade jag grejen, den ligger i en påse med borttagna saker.....

Roysan
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Kollade bilden. Till vänster om gaffel så går ett smalt rör upp i 90 grader vinkel. Blankt på slutet där någon slang suttit ..

Ingen aning om vad det är.

Tror det bästa är att låta allt vara. Man ska inte fingra i det som fungerar.. är min erfarenhet.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
643
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Kollade bilden. Till vänster om gaffel så går ett smalt rör upp i 90 grader vinkel. Blankt på slutet där någon slang suttit ..

Ingen aning om vad det är.

Tror det bästa är att låta allt vara. Man ska inte fingra i det som fungerar.. är min erfarenhet.
Nu är ju detta en bild från nätet och inte från den aktuella bilen. Dessutom är motorn på bilden urtagen ur bilen så mycket är bortkopplat. Alltså säger den bilden inte så mycket om den aktuella bilen. Men din sista mening håller jag med om.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
473
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jag skall väl tillägga att på min bil var dragstången även bortkopplad.
Är dragstången kvar och kopplad till insprutningspumpen så kommer ju hög tomgång att gälla hela tiden, om sladden är av.
Detta kan någon kanske ha kompenserat genom att justera om tomgången vid gasreglaget ovanpå pumpen.

Lämpligt är i alla fall att kolla om grejen, låt oss kalla den för "dragsolenoid med fördröjning", rör sig om man lägger spänning på.
Vrid på tändning och ligg under bilen och titta.
Funkar den inte är det bättre att skippa den.

Annars gäller lagen som nämnts, "laga aldrig något som inte är sönder"

Roysan
 

sallad

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Jönköping
Tack för alla kloka svar!
Det är helt riktigt eftersom det är en bild från nätet.
Detta eftersom jag inte lyckades lägga in bilder från datorn.
Återstår att se vad vännen säger om det.
Kan hända att han inte tänkt på det eftersom husbilen bara körs om somrarna.
Jag återkommer säkert med andra funderingar...
 
Toppen