• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Okänd (?) dropplist på ”Husbil i Europa”

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej!
Då jag letade efter ett sätt att hindra regnvatten från alkoven att rinna ner på oss och dörrens reglage då vi kliver ur bilen, så råkade jag se omslagsbilden på Anders Witts förra bok ”Husbil i Europa”. Där syns något som liknar en hängränna varför jag ringde upp Anders och fick veta att han köpt den i Tyskland. Dessvärre hittade jag först ingen svensk leverantör av ”hängränna/dropplisten”, och sedan vägrade KAMA sälja mindre än 30 meter trots att det står att listen säljs metervis. Men det har löst sig. Listen har artikelnummer FB-50000031 och kostar 95 kr/meter.
I samtalet med Anders berättade jag bland annat om min överlägsna toalettkassettventilation för cirka 50 kr och mina säkerhetslösningar. De senare (och jag) finns nu avbildade och dokumenterade i hans (NYA) ”Husbil i Europa” (HBK Senaste Företagsforum eller www.husbilieuropa.se) som fortfarande luktar trycksvärta.
//Conny
 

Bilagor

  • Dropplist.JPG
    Dropplist.JPG
    28,7 KB · Visningar: 155

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Okänd (?) dropplist på ”Husbil i Europa”

Hej,
Din toalettlösning blir jag nyfiken på kan du utveckla det??
Bosse,
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Okänd (?) dropplist på ”Husbil i Europa”

Hej,
Din toalettlösning blir jag nyfiken på kan du utveckla det??
Bosse,
Hej Bosse!
Inledningsvis tyckte jag att det var oskäligt att ta 1600 kr för SOG VC-tankventilation som består av en slang, mikrobrytare, kolfilter och väldigt liten fläkt (Thetford har nu själva en liknande lösning). Det visade sig dessutom att min (det finns flera snarlika modeller) Thetford-tank-kassett har en ventil som öppnas automatiskt då man skjuter in kassetten, OCH att själva stolen har flera springor som gör att lukten kan sprida sig till själva toaletten (bodelen). Möjligen är stolen felaktigt/ofullständigt monterad (?).

Efter att tätat stolen så köpte jag en 12 V fläkt, en strömbrytare och ett ventilationsgaller (gälar) på Biltema och gjorde ett något komplicerat montage (beskrivs i ett tidigare/äldre inlägg av mig) som jag med dagens erfarenhet skulle gjort enklare.

Nu skulle jag bara tagit hål i den utvändiga luckan och satt gallret på utsidan och fläkten på insidan av luckan. Strömbrytaren sätter jag i anslutning till reglaget för bladventilen på eller vid stolen.
Sedan skulle jag ta bort eller möjligen modifierat locket till tömningsröret. Min erfarenhet är nämligen att det ändå aldrig skvimpar ut något under färd. Och det blir bara samma atmosfär som tidigare i utrymmer under stolen.
//Conny
PS
Notera att fläkten har så hög kapacitet att man slipper krysta, men glöm inte att gapa:twitcy:.
DS
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Okänd (?) dropplist på ”Husbil i Europa”

Rett monterad SOG på C-2 forutsetter liming av ventilen slik at tanken blir tett.
På C-200 byttes ventilen ut med påkoblingen av slangen til ventilasjonen.
Prisen for SOG omlag €133 i Tyskland er noe høy, men det er litt fiklete å lage i stand en holder for bryteren om en skal ha samme funksjonalitet.
For meg er det ikke aktuellt å ha en 1W fläkt gående hele tiden
 
Toppen