• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ojämnt tak

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Ospecificerat
Årsmodell Chassie: 2007
Husbilsfabrikat: Rimor
Årsmodell Husbil: 2007
Ämnesområde: Karosseri/Chassi
Hej ! På yttertaket till min Rimor så syns en liten förhöjning i form av en bubbla i svanken mellan alkov och övriga delen av taket. Någon menar att det är ett sätt för taket att klara utvidgningar mellan varmt och kallt. Har det ingen praktiskt betydelse så är det väl OK för mig. Det stör inget ju inget! Frågan är dock om det ska vara så och att det då inte för med sig några olägenheter.
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
"Någon" har inte riktigt rätt utom i det fall då man får en lokal uppvärmning av plåten då den får en bubbla på denna plats.
Bubblan kan slå ut uppåt eller nedåt men syns förstås ganska tydligt beroende på hur hög den lokala uppvärmningen är.

Men taket på en husbil har vanligtvis ungefär samma temperatur på hela ytan och det blir då inga lokala uppvärmningar som kan ge sådana där bubblor.
Vid en ändring i omgivningstemperaturen så gäller detta hela taket och inga lokala värmespänningar uppstår - och inga bubblor.

Din buckla uppåt tyder på att plåten hade den formen redan vid bygget av husbilen. Är det en skarv mellan två plåtar på detta ställe så har kanske skarven utförts felaktigt.

Kan du acceptera bucklan ur estetisk synpunkt och inga läckage eller andra nackdelar har uppstått är det kanske inte så nödvändigt att göra något åt problemet, det syns ju bara vid en överflygning.

Ovanstående gäller också i viss utsträckning även om du har ett plasttak med den skillnaden att en glasfiberarmerad kaross ska fjädra ut igen efter en måttlig belastning och mycket sällan får bestående 'solkurvor'. Men man lägger då normalt in förstyvningar eller utformar ytan konvex för att undvika formändringar vid ändringar av temperaturen.

En husbil som utsätts för en ökande temperatur expanderar i stort sett lika mycket överallt när temperaturen ändras utom kanske den vägg som är vänd mot en stekande sommarsol, den sidan expanderar lite mera.
Men de bucklor som då faktiskt kan uppstå på en dåligt fixerad plåt på grund av limsläpp från underlaget el. dyl. går tillbaka när hela vagnen har likformig temperatur igen. Och är tätningsmassan i skarvarna i närheten ok så ska det fortfarande vara vattentätt.

Vid värme så utvidgar sig aluminium med 2,3 mm/meter/100K och en lokal uppvärmning på 60 grader ökar då plåtens längd med 1,38 mm på en meters längd. Detta blir teoretiskt en buckla som är omkring 20 mm hög och klart synlig!
Nu kommer man väl sällan upp till 60 grader högre temperatur än omgivningen på endast en lokal fläck på karossen och det är bara ett tänkt exempel.
Men ligger din buckla på husbilens tak i den här storleksklassen i skuggigt väder så är plåten tyvärr permanent sträckt på just detta ställe och ett utbyte av plåten krävs för att få ett plant tak.
Underlaget i taket kan också vara deformerat och även detta behöver då bytas för att den nya takplåten ska kunna fästas mot ett plant underlag.
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Jag tackar för ditt svar. Uppifrån min balkong syns det ju men i övrigt så är det nog inga problem. Det finns säkert många som skulle förundra sig om man gjorde en inspektion uppe på sitt husbilstak.

Efter att ha titta på en precis likadan modell så kan jag nu konstatera att den ser likadan ut på taket så.... Då så får vi väl tro att det ska vara så då.
 
Toppen