• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Ojämn tomgång

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Hej. Har en fiat 11 med motor 3.0 . Som ibland har ojämn tomgång när den är varm. Den sätter inga felkoder. Någon som vet vad det kan vara. Tips
Mvh Mats
 

Emppu

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Olofström
HBK-Nr
3702
Medlemskap
2024
Kan vara laddregulator.

 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Ojämn tomgång på vår HB med Fiat 3,0 motor, 2010
Gasspjället byttes till en förbättrad variant hos Bossings.
Enligt verkstan kunde orginalet "kärva" med tiden.
Vi fick däremot en felkod P0235 sporadiskt.

Spjällhus.JPG
 

Tommy Moniqa

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Filipstad
HBK-Nr
9218
Medlemskap
2024
Ojämn tomgång på vår HB med Fiat 3,0 motor, 2010
Gasspjället byttes till en förbättrad variant hos Bossings.
Enligt verkstan kunde orginalet "kärva" med tiden.
Vi fick däremot en felkod P0235 sporadiskt.

Visa bilaga 196859
Jag hade ett liknande fel på min det är också en 3,0-11 och det visade sig vara generatorn som laddade för dåligt
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Ytterligare en trolig orsak till ojämn tomgång på Fiat 3,0 motor.
Mitt i motorrummet strax under vindrutan sitter en magnetventil bakom en skyddsplåt som styr tryck.
Vid häftigt regnväder kan vatten rinna ned från vindrutan till motorrummet
eftersom listen kan täta dåligt. Ingen bra konstruktion och placering av magnetventilen.
Vi råkade ut för att denna ventil blev "dränkt" med vatten och upphörde att fungera
med påföljd att tomgången blev ojämn.

Detta hände i Stettin i Polen och vi fann en fantastisk fin Fiat/Iveco anläggning.
En mekaniker lyssnade på motorn och direkt satte in händerna vid denna magnetventil
och klämde på gummislangarna och pekade på ventilen varpå hans kollegor bytte ventilen (fanns i lager)
och felet var fixat. Kostnaden för ventilen var försumbar och därmed även timpenningen på 200 kr.

Vi har använt denna verkstad flera gånger under resor i Europa. Ett fel inträffade då vi befann oss i Tyskland föranledde direkt en tur till Stettin
denna gång övernattning i Husbilen på verkstadsområdet med 24 timmars vaktbevakning.

Fiat Polen.jpg

Iveco Polen.jpg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Detta med avrinningen från luftintaget är ett återkommande problem på fiat det kräver lite handpåläggning innan felen uppkommer.
 
Toppen