• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oisolerat golv i husbilen

B

Byggare Bob

Guest
Chassiefabrikat: Mercedes-Benz
Chassiemodell: Mercedes sprint
Chassietyp: Standard
Motortyp: Mercedes 316
Årsmodell Chassie: 2005
Husbilsfabrikat: Pilote
Husbilsmodell: Explorateur
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2005
Ämnesområde: Karosseri/Chassi
Den kalla årstiden närmar sig och därmed kommer kylan från det oisolerade golvet som skapar otrivsel. Har funderat på att "tilläggsisolera" golvet underifrån med någon form av cellplast som jag limmar fast. Cellplasten måste i så fall vara klädd med ett brandhärdigt material eftersom utblåset kommer ganska nära isoleringen. Dessutom måste materialet tåla sprut och stänk som hjulen drar upp. Finns någon klok person som kan ge mig tips på material och utförande??
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Hur verkar det med ecoprimskivor ? Dom är väl inte så jättetåliga mot stensprut men lätta att jobba med samt bra isolervärde .
Du kan ju även om ni står på camping med elplats köpa en lång golvmatta med värmeslingor i alt. detta : http://www.blocket.se/vi/18096371.htm?ca=13_s och sedan en vanlig matta över så slipper du göra åverkan på bilens chassie .
Går det göra extra uttag för värmen ? Ni har väl luftvärme eller ?
 
F

F.d. 1520

Guest
Hej tråkigt att ni fryser om fötterna! vi har viss erfarenhet av detta sen vi hade husvagn,men tänkte till när vi bytte. Vi har dubbelgolv(uppvärmt)+vattenburen golvvärme. till dig kan jag bara rekomendera pälsmatta:wink:,vad tror du om elektrisk golvvärme? Lycka till!:mh3:
 
B

Byggare Bob

Guest
Ja du Cabby, hade jag tänkt till innan hade vi säkert också haft dubbelgolv och vattenvärme men sånt är livet. Nu gäller det att hitta en lämplig lösning. El och en tjock matta är ju en lösning men det räcker inte till vid de tillfällen man fricampar. Får se om min efterlysning kan ge några bra alternativ. Pälsmatta kan kanske vara ett alternativ:wub:att tänka på?
 

Homecar

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Olofström
HBK-Nr
225
Medlemskap
2024
Bara som ide.Har någon testat laminatgolvskivor med vattenburen golvvärmeslang inbyggt.Man kopplar den förstås till varmluften i någon av värmepannans utblåsrör.Borde fungera även med varmluft.Och snyggt blir det också.
Kanske någon som har erfarenhet om golvvärmelaminatskivor kan kommentera.
 
F

F.d. 4811

Guest
Vi har tänkt att prova att klippa till liggunderlag och lägga under mattorna. Sen fick jag en lysande idé förra helgen om hur vi ska kunna isolera under madrasserna (har alkovbil). Jo! Ta den gamla isoleringen som vi hade på framrutorna (silver m sugploppar) och lägga mellan botten och spjälorna.
 
F

F.d. 24718

Guest
Man kan köpa ett material liknande liggunderlag hos bygghandeln, det heter Ethafoam. Det är ett isolermaterial som används på betongplattor. Jag har använt det i många bilar och det är lätt att skära och verkar inte dra fukt.
 
F

F.d. 24718

Guest
Ser ut som liggunderlag på "lösmeter" fast lite grövre yta. Jag tror att bredden är 2,40m. Jag har bara använt den på ställen där jag kunnat fästa den med list, skruv, silvertejp etc så jag vet inte vilket lim som den skulle kunna tåla. Men, varje bygghandel som säljer detta bör också veta vad man kan limma med. Jag tror dock att den skulle göra mest nytta på insidan.
Den mest utsatta stället jag har mattan på är som isolering runt varmluftledningen in till husbilen.
Dieselvärmaren står i lådan som normalt skulle ha innehållit gasoltuber. Slangen går ur lådan i botten och framåt och upp genom golvet in i bodelen, passerar alltså strax bakom vänstra bakhjulen. Verkar klara sig bra.
 
Toppen