• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Odör från gråvattentank

F

F.d. 53149

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 JTD 127 hk
Årsmodell Chassie: 2005
Husbilsfabrikat: Mobilvetta
Husbilsmodell: Icaro 7
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2005
Ämnesområde: Avlopp
Hej. Efter 4 veckors semester i vår husbil utan AC, ser jag mig ha anledning
att fråga er i detta forum varför det luktar såååå illa från gråvattentankarna. Speciellt uppdagas detta, då vi
drar ner framrutorna, så det tydligen blir baksug i bilen. Men även ibland, då vi står stilla några dagar.
Enligt böcker, så ska det finnas ett frånluftsrör, som ska gå ut genom taket, men jag ser inget sådant rör där.
Är det någon som har något tips vad som ska göras? Det finns kanske någon kran som ska öppnas/stängas (jag har inte sökt så ingående).
Tacksam för hjälp.

/Mariarne

Per-Åke

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2025
Råkat ut för samma efter stått varmt i flera veckor.

Kolla vattenlåsen i tvättrummet. De som sitter i golvet får ingen påfyllning om man inte duschar och då är det fritt fram till tanken. Det bekräftas att det det bli undertryck med öppna rutor, så fyll på med vatten eller duscha.

En skvätt matolja i dessa avlopp brukar fungera bra om man inte duschar, den dunstar som bekant inte.

Per-Åke

F

F.d. 53000

Guest
jag tycker det är enklast att använda aqua kem tablets som man har till toaletten,lös tabletten i lite vatten och häll i vasken så slipper ni någon dålig lukt
Sommarhälsning Yngve:wideeyed:

F

F.d. 53149

Guest
Tack för alla svar...och lösningar. Jo, jag har satt i propparna i både dusch, handfat och diskho
och det fungerar till viss del. Men det kommer dunster av odören ibland ändå, vilket göra att jag
misstänker att det finns ytterligare ställen där lukten kan läcka ut.
Ska testa era olika förslag, men jag ska också ta mig tid att krypa under bilen och kolla tankarna
och se om det finns luftutsläpp.
Av husbilshandlaren köpte jag en flytande vätska att hälla i alla avlopp, men det har inte fungerat speciellt bra.
Kanske ska öppna kranarna under bilen, så att gråvattnet rinner ut direkt efter användning?...nä, jag bara skojar
...men det hade varit rätt skönt (om jag bara tänker på mig själv!). Försöker alltid att åka till en avsedd
plats för att tömma gråvattnet.

/Mariarne

Toppen