• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Obd Fiat ducato 1997

Tonypao

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
33249
Medlemskap
2024
finns det obd utag i en 1997 Fiat ducato
där det står att det ska titta vänster sida om ratten hittar jag inget .Har rivit hela instumentbrädan ner till hittar inget
finns det någon som vet
mvh Tony
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.598
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
OBD-porten finns på alla fordon som producerats 1996 eller senare. Den sitter vanligtvis på instrumentbrädan under ratten, ibland bakom en liten lucka. På vissa bilar sitter den i mittkonsolen eller under sätet.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
661
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
OBD-porten finns på alla fordon som producerats 1996 eller senare. Den sitter vanligtvis på instrumentbrädan under ratten, ibland bakom en liten lucka. På vissa bilar sitter den i mittkonsolen eller under sätet.
Wikipedia säger:
"När myndigheterna i Kalifornien 1994 ställde krav på emissionerna från bensinmotorer[1], så föreskrev man att varje ny bil skulle förses med ett standardiserat uttag OBD-II, så att myndigheter och polis skulle kunna kontrollera avgasutsläppen. 1996 utvidgades standarden att gälla hela USA. 2001 anslöt sig även EU med EOBD (2004 även för diesel)[2]."
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack har tittat där finns ingen där
I stort sett alla Fiat typ 230 95- från den tiden har mekanisk insprutning och därför ingen OBD, Det gjordes några 230 Cat med elektronisk insprutning, de har OBD av den första generationen. Det gjordes också några typ 230 med 2,3 JTD- motorn, de har också OBD II, men det var efter år 2000 ungefär. Typ 290 -94 har mekanisk insprutning och därmed inte OBD.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
354
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Jag har en 01'a 2.8JTD den har inget OBD II men det finns en en port på ECU'n för felkoder. För att läsa krävs en övergångskabel och extern 12V. Jag har en Icar FT II med dessa tillbehör för detta ändamål den läser felkoder från insprutningen och inget annat. Observera att TD med mekanisk insprutning givetvis saknar uttag.

Hälsningar
Peter
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag hade tidigare en 01 2,8 JTD och den hade inte OBD men däremot en annan variant av kontakt/interface med lite mindre funktionalitet. Minns inte riktigt nu vad den kallas men med Fiats programvara på en PC och rätt sladd kunde man få ut en del koder och göra lite tester.
Bl.a kunde jag starta och stoppa kylfläktarna på kylaren var för sig för test. Vet eftersom jag kom fram till att det var kabelbrott tack vare den.
Vill minnas kontakten satt under huven.
 

Tonypao

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
33249
Medlemskap
2024
Jag har en 01'a 2.8JTD den har inget OBD II men det finns en en port på ECU'n för felkoder. För att läsa krävs en övergångskabel och extern 12V. Jag har en Icar FT II med dessa tillbehör för detta ändamål den läser felkoder från insprutningen och inget annat. Observera att TD med mekanisk insprutning givetvis saknar uttag.

Hälsningar
Peter
Då förstår jag varför jag inte hittar någon tusen tack för hjälpen
Med vänlig hälsning Tony
 

Tonypao

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
33249
Medlemskap
2024
Jag hade tidigare en 01 2,8 JTD och den hade inte OBD men däremot en annan variant av kontakt/interface med lite mindre funktionalitet. Minns inte riktigt nu vad den kallas men med Fiats programvara på en PC och rätt sladd kunde man få ut en del koder och göra lite tester.
Bl.a kunde jag starta och stoppa kylfläktarna på kylaren var för sig för test. Vet eftersom jag kom fram till att det var kabelbrott tack vare den.
Vill minnas kontakten satt under huven.
Tusen tack för hjälpen
Med vänlig hälsning Tony
 
Toppen