• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

O-isolerade slangar till ALDE värmeväxlare

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Av en händelse när jag testade husbilens värmeväxlare och under tiden kröp under husbilen för att inspektera rostskyddet inför vinterkörningen så upptäckte jag att det var två slangar ca. 2 meter långa vardera, som satt helt oskyddade och oisolerade under husbilen. Eftersom jag hade värmeväxlaren igång och värmde bilens motor med bodelens värmesystem så kände jag hur det strålade värmeenergi från dessa två slangar. Det var värmeslangarna från bilmotor till värmeväxlaren som var helt utan isolering och därmed hade stora värmeförluster på den 2 meter långa sträckan där de var helt oskyddade.
Slangarna är nu isolerade med rörisolering och värmeförlusterna är minimala. Det blev mycket bättre effekt på värmeväxlaren.
Kanske något för husbilsägare som har bilar med värmeväxlare att kontrollera!

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025
Sv: O-isolerade slangar till ALDE värmeväxlare

Bra jobbat! Nu lär ju mer värme hitta fram dit den behövs.
Funderar på att montera både Webasto o värmeväxlare på vår dethleffs T6501B 2010.
Var sitter värmeväxlaren på din? Vet någon vart de placerar den på min modell?

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Värmeväxlaren sitter i bodelen vid vänstra (i färdriktningen)väggen/golvet under bordet i dinetten. På samma ställe sitter också värmeväxlarens cirkulationspump samt brytare för av/på cirkulationspump.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Tack för infon, där kan jag dock inte sätta den...
Saknar ju den platsen...ska leta upp någon 6501 o kika hur de gjort där.

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Det är kanske inte alla Husbilar som har fusk bygge.
Tur du hittade slarvet,har du påpalat det för din Husbilsleverantör?
/Vidhem

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Nej, jag har inte påtalat detta ännu då jag just upptäckt problemet. Huromhelst så är bilen ur garanti och jag har ju inte reagerat på dessa slangar tidigare, förrän nu när jag körde värmeväxlaren. Jag skall påtala det till leverantören, men har inget större hopp om att dom kommer att kompensera mitt arbete och material. Förhoppningsvis kan dom ju kontrollera nya bilar för att andra skall slippa att kräla under bilen och isolera slangar.

F

F.d. 52908

Guest

Hej. På min sitter växlaren under sittplatsen på höger sida bakom passagerarstol, får kolla var slangarna tar vägen. Har en T6501 årsomsättning 09.
/Sören

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Jag har isolerat mina slangar INNE i bilen, för att slippa extra värme på sommaren när den inte är önskvärd.

Den faktiska förlusten på 4m gummislang är försummbar när motorn värmer på, den har ju 10 tals Kw att lägga på.
Det blir (kanske) en annan sak då man kör värmeväxlaren som motorvärmare.

Jag har läst någonstans att värmeavgivningen på slangen är 50w per meter.
Hittar inte referensen på näter, tror det var i husbilstidningens artikel om Aldevärme.

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Jag har isolerat mina slangar INNE i bilen, för att slippa extra värme på sommaren när den inte är önskvärd.

Den faktiska förlusten på 4m gummislang är försummbar när motorn värmer på, den har ju 10 tals Kw att lägga på.
Det blir (kanske) en annan sak då man kör värmeväxlaren som motorvärmare.

Jag har läst någonstans att värmeavgivningen på slangen är 50w per meter.
Hittar inte referensen på näter, tror det var i husbilstidningens artikel om Aldevärme.

Slangarna till värmeväxlaren från motor som finns inne i bilen är på min bil endast 2 dm vardera, dessutom finns en avstängning så att cirkulationen i värmeväxlaren kan stängas av för att undvika extra sommarvärme i bodelen.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Jag har också en kran, men under allt annat än Svensk högsommar (5 dar om året:( ) vill jag ha värmeväxlaren varm utan att behöva stanna och öppna kranen vid väderomslag under färd tex.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

På vår bil har man använt en originalknapp till vänster om ljusinställningen för att sköta magnetventilen för värmeväxlaren. Kran finns även på växlaren men den använder jag aldrig

F

F.d. 29841

Guest

Hej Håkan
Vad är det för "BURK"du har sitter under HB:n?
/Vidhem

Toppen