• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Oönskade "gäster" i datorn!

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025
Är det fler "Kåkfarare" än jag som har svårt att bli av med dessa och kanske liknade "gäster" som gömmer sig i datorn.

Har försökt med mycket, utan att lyckas bli av med dessa!

Gärna förslag på mera "verktyg"

Anticimex kanske vore en bra utväg! :D

Hälsar
Kåre

Bilagor

• Skräp.jpg
    Skräp.jpg
    179,4 KB · Visningar: 11
  • Toggle.jpg
    Toggle.jpg
    203,4 KB · Visningar: 10
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Oönskade "gäster" i datorn!

Datta är inget virus i egentlig mening. Men det kan vara ganska skadligt i alla fall...

Prova först med att installera gratisprogrammet Spybot och kola vad den kan gåra åt saken.
Adaware är också ett bra gratisprogram som tar bort oönskade saker (ofta hittar den lite andra saker än Spybot - och tvärtom.)

Ställer det fortfarande till saker, prova Malwarebytes. Möjligt att den i slutet vill ha betalt för att ta bort det helt. Men du kan stoppa där i så fall. Skriv här vad den kom fram till att problemet var, så kan jag kanske hjälpa dig med att få bort det.

Du har antagligen klickat på en länk på en sida eller installerat ett program som lovade att du skulle få en jättebra verktygslist i din browser...

Vet jag vad det är, skall det gå att ta bort...

En sak till. Öppna filen C:\Windows\System32\drivers\etc\hosts och se efter om den har fått en del poster. Det är ett vanligt sätt att peka om exempelvis google.com till deras egen server...
Filen kan du öppna i Notepad, det är an kort textfil. Så om du öppnar Notepad och klickar öppna och sedan klistrar in länken ovan, så öppnas den filen.
Den innehåller en del rader som börjar med: # Börjar alla rader med det tecknet är allt OK, likaså om en rad utan börjar med 127.0.0.1...

//Stefan

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Datta är inget virus i egentlig mening. Men det kan vara ganska skadligt i alla fall...

Prova först med att installera gratisprogrammet Spybot och kola vad den kan gåra åt saken.
Adaware är också ett bra gratisprogram som tar bort oönskade saker (ofta hittar den lite andra saker än Spybot - och tvärtom.)

Ställer det fortfarande till saker, prova Malwarebytes. Möjligt att den i slutet vill ha betalt för att ta bort det helt. Men du kan stoppa där i så fall. Skriv här vad den kom fram till att problemet var, så kan jag kanske hjälpa dig med att få bort det.

Du har antagligen klickat på en länk på en sida eller installerat ett program som lovade att du skulle få en jättebra verktygslist i din browser...

Vet jag vad det är, skall det gå att ta bort...

En sak till. Öppna filen C:\Windows\System32\drivers\etc\hosts och se efter om den har fått en del poster. Det är ett vanligt sätt att peka om exempelvis google.com till deras egen server...
Filen kan du öppna i Notepad, det är an kort textfil. Så om du öppnar Notepad och klickar öppna och sedan klistrar in länken ovan, så öppnas den filen.
Den innehåller en del rader som börjar med: # Börjar alla rader med det tecknet är allt OK, likaså om en rad utan börjar med 127.0.0.1...

//Stefan

Gokväll Stefan

Jo det kan nog vara så att jag klickat på någon länk.
Annars är jag mycket försiktig när jag "är ute", och accepterar inga nya verktygslist t.ex. Men någonting har uppenbarligen hänt.

Jag har länge använt Avast, och när detta hände blockerade jag dessa platser i Windows och plockade bort det ständigt återkommande kakorna från dessa i Forefox.

Blev för några dagar sedan desperat och körde Spybot, Superantispy samt Adware. Uppdaterade Adware idag, men av någon anledning fick jag Pro-versionen på prov. Körde igång men efter 5-6 timmar krashade hela härligheten. Några större upptäckter gjorde inte de två första på listan, men innan krashen hade Adware hittat 3 trayces? Skumt eller??

Jag har nu laddat ner Malware och bifogar en skärmdumpning
Åtgärdar detta omgående!
Bifogar även en skärmdumpning på file du efterlyste.
Inget fel där, eller hur?

Hälsar
Kåre

Bilagor

• Malware.jpg
    Malware.jpg
    195,5 KB · Visningar: 14
  • Notepad.jpg
    Notepad.jpg
    185,6 KB · Visningar: 5
F

F.d. 4220

Guest

Host-filen är orörd, det är bra.
Möjligt att man får proversionen av adaware men att den sedan går över i gratisversionen...
Vid snabb blick verkar inte det malwarebyres hittar någon fara heller.

De problem du har, uppträder de bara när du kör Firefox? Om så är fallet, gå in i inställningarna för tillägg och avaktivera alla tillägg du inte känner igen. Sedan kan du koppla på dem en och en för att se vilket du skall ta bort. Inte säkert att det löser problemet på lång sikt, men det ger dig ett namn att söka på för total bortrensning.

//Stefan

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Hej STACT

Jag fick av AdWare info om att det fanns en uppdatering att hämta. Trots att jag var uppmärksam så gick något fel när jag skickades mellan olika sidor, och där satt jag med Pro.versionen, Hepp!

Den info jag fick av MalWare åtgärdade jag omgående.

Jag har provat olika webbläsare och har även av problem med Opera, så det är inte något specifikt problem i Firefox tydligen. Ska i alla fall göra som du föreslog, att avinstallera tilläggen så får vi se. Tycker dock att det lungnat ner sig efter jag plockade bort det som MalWare hittade. Jag har dock ropat hej lite för tidigt tidigare.

Jag får fortsätta med detta när jag kommer hem. Sitter just nu nere i Gershöj i Danmark.

Stort tack för att du delar med dig av din kunskap. STACT!!

Hälsar
Kåre

Toppen