• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Oändliga frågan om litium batteri! Elmia erbjudande.

Halmstaddalen

HBK Intresserad
Kommun
Halmstad
Tjena! Ska byta batteri i plåtisen. Från dubbla agm till litium.

Såg att lastatungt har ett 175 ah med värme nu för 7500kr.

Men börjat googla en del och verkar som man kan får liknande batteri för några tusen billigare.

Kollat på Litime, lanpwr framförallt. Kollat många YouTube klipp senaste veckorna och verkar faktiskt som dem billigare batterierna ändå håller bra och är rätt välbyggda vilket inte motiverar ett köp i Sverige för dubbla pengen. Då det garanterat med är ”kina”batteri. Iallafall cellerna om man kollar på dem som plockar isär dessa batterier på nätet.

Så söker era erfarenheter speciellt om Litime då det lutar lite åt det

Helena & Lasse

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Tjena! Ska byta batteri i plåtisen. Från dubbla agm till litium.

Såg att lastatungt har ett 175 ah med värme nu för 7500kr.

Men börjat googla en del och verkar som man kan får liknande batteri för några tusen billigare.

Kollat på Litime, lanpwr framförallt. Kollat många YouTube klipp senaste veckorna och verkar faktiskt som dem billigare batterierna ändå håller bra och är rätt välbyggda vilket inte motiverar ett köp i Sverige för dubbla pengen. Då det garanterat med är ”kina”batteri. Iallafall cellerna om man kollar på dem som plockar isär dessa batterier på nätet.

Så söker era erfarenheter speciellt om Litime då det lutar lite åt det
Sökt och scannat under hela våren och slog till på Wattcycle, enligt flertal tester välbyggda
Snabb leveranstid från Polen.
Du bör få minst 280 Ah för den slanten.

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Detta med tillgänglighet och priser på LFP-batterier har ju blivit snårigare än videdungarna längs med nedre Daläven. Skönt att en bestämde sig för VE för några år sedan och har därmed ett system som fungerar och har nära till support.

Halmstaddalen

HBK Intresserad
Kommun
Halmstad
Sökt och scannat under hela våren och slog till på Wattcycle, enligt flertal tester välbyggda
Snabb leveranstid från Polen.
Du bör få minst 280 Ah för den slanten.
Yes var inne och kollade! Tyvärr verkar dem inte ha något som värme upp sig själv i större storlek? Har du med uppvärmning eller bara ”minus vakt”? Tänker är man i bilen så har du nu värme på så då borde ju laddningen funka både med kabel,dcdc och solceller. För dem batterina stänger av för laddning vid under 0 grader

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Tänker är man i bilen så har du nu värme på så då borde ju laddningen funka både med kabel,dcdc och solceller. För dem batterina stänger av för laddning vid under 0 grader

Batterierna behöver vara varmare än 0°C när de laddas. Och är omgningen kring batteriet över "nollan" så är batterierna det.
I alla fall om de varit i samma omgivning över tid. Det tar en stund att värma klumparna till samma som omgivningen, om det varit minusgrader i husbilen.

Så du tänker rätt, det kommer att fungera. Så länge de är varma.

Sedan har jag läst att ett trick att snabba upp värmen i batteriet, är att använda dem. Då stiger temperaturen i dem, och de kan laddas snabbare - än att vänta på att omgivningen ska värma dem. Förutsätter så klart att det finns energi kvar i dem, som man kan ta ut.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Man kan även luras av temp.visning i appen, vissa BMS visar temp i mosfet i själva bms'et, istället för temp på cellerna.
Så att kolla upp hur batteriet är uppbyggt på t.ex Will Prowse YT-kanal kan vara nyttigt.
Jag skulle avvakta med laddning till >+5C innan jag smyger på laddning i sådana celler som inte tål att laddas i kyla.
Mina LFP-celler i bo-batteriet tål däremot att laddas med 40A ner till -40C, men de är lite dyrare och med avsevärt bättre prestanda.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Man kan även luras av temp.visning i appen, vissa BMS visar temp i mosfet i själva bms'et, istället för temp på cellerna.
Så att kolla upp hur batteriet är uppbyggt på t.ex Will Prowse YT-kanal kan vara nyttigt.
Jag skulle avvakta med laddning till >+5C innan jag smyger på laddning i sådana celler som inte tål att laddas i kyla.
Mina LFP-celler i bo-batteriet tål däremot att laddas med 40A ner till -40C, men de är lite dyrare och med avsevärt bättre prestanda.
Låter bra. Men hur gör du om det blir -42 ?

Helena & Lasse

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Yes var inne och kollade! Tyvärr verkar dem inte ha något som värme upp sig själv i större storlek? Har du med uppvärmning eller bara ”minus vakt”? Tänker är man i bilen så har du nu värme på så då borde ju laddningen funka både med kabel,dcdc och solceller. För dem batterina stänger av för laddning vid under 0 grader
Du kan fortfarande använda batteriet, värma upp bodelen och när batteriet når +5c så tar den emot laddning igen.

Du bör få 2x 100Ah värmande för samma slant ( om du inte är ny kund, då får du några procent extra i rabatt ) Exempelvis.

Senast ändrad:

Halmstaddalen

HBK Intresserad
Kommun
Halmstad
Batterierna behöver vara varmare än 0°C när de laddas. Och är omgningen kring batteriet över "nollan" så är batterierna det.
I alla fall om de varit i samma omgivning över tid. Det tar en stund att värma klumparna till samma som omgivningen, om det varit minusgrader i husbilen.

Så du tänker rätt, det kommer att fungera. Så länge de är varma.

Sedan har jag läst att ett trick att snabba upp värmen i batteriet, är att använda dem. Då stiger temperaturen i dem, och de kan laddas snabbare - än att vänta på att omgivningen ska värma dem. Förutsätter så klart att det finns energi kvar i dem, som man kan ta ut.
Ja jag tänker lite att jag är ute kanske 2 månader till max på helgerna. Sätter jag igång värmen på fredag morgon, sen åker fredag eftermiddag/kväll så ska där ju vara varmt och gött inne i plåtisen.

Sen fattar jag det som att man kan fortfarande använda strömmen i batteriet? Bara att den inte tar emot laddning?

Märker batteriet av själv graderna? Tänker om jag kör på värmen i plåtisen och är hemma använder jag sladd med elpatron men då laddas även batterierna. Så då bör den väl själv stänga av för laddning

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Ja jag tänker lite att jag är ute kanske 2 månader till max på helgerna. Sätter jag igång värmen på fredag morgon, sen åker fredag eftermiddag/kväll så ska där ju vara varmt och gött inne i plåtisen.

Sen fattar jag det som att man kan fortfarande använda strömmen i batteriet? Bara att den inte tar emot laddning?

Märker batteriet av själv graderna? Tänker om jag kör på värmen i plåtisen och är hemma använder jag sladd med elpatron men då laddas även batterierna. Så då bör den väl själv stänga av för laddning
Påmin keepwort 100 så laddar den inte om det blir för kallt men lämnar ström så fint

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
BMS stänger av vid minusgrader för laddning ,så det behöver inte fundera, men använder du bilen som du säger värmer på dagen innan du åker är det inget problen.

Toppen