Tommy Dynér
FD HBK Medlem
Husbilskampen om WLTP:s konsekvenser är troligen avgjord och delvis vunnen, genom ett generösare regelverk vad gäller avställning av nyregistrerade bilar under de 3 första åren. Husbilskampen och vår eget engagemang har absolut varit avgörande i regeländringen.
Men så i måndags, den 14/9 kom nästa bakslag för oss och våra husbilar, när vår Finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund presenterade och inledde med — en gamechanger och avslutade med orden — nu blir det åka av...häng me’, Konsekvenserna presenterade Ingrid o Pålle bra i tråden;
www.husbilsklubben.se
Tyvärr straffas de vanligaste på marknaden förekommande husbilsmodellerna med 20-30 procent höjd malus under de tre första åren efter nyregistrering. Detta om regeringens och riksdagsmajoritetens förslag går igenom.
Ingrid o Pålle, visade ett konkret exempel, vad det betyder på deras egen bil, om de föreslagna regeländringarna skulle genomföras. Beräkningen presenterades i tråden; 459 procent
Översynen av bonus-malus är känd att den skulle ske, men hela fordonsbranschen är tagen på sängen sett till dess förändring och hur snabbt den kom.
Med anledning av den nu uppkomna situationen har Husbilskampen, där Husbilsklubben.se är aktiv, beslutat om att intensifiera lobbyarbetet igen. Främst kommer lagstiftande politiker, departement och beredande myndigheter att uppvaktas och bearbetas..
HRF:s och Husbilsklubbens.se´s utgångspunkt är som tidigare presenterat, att beskattningen ska utgå från husbilens särart både som fordon och hur den brukas, precis som man gjort i övriga EU-länder.
Det handlar om de svenska husbilsbranschens överlevnad, vårt stöd behövs!
TommyD
Men så i måndags, den 14/9 kom nästa bakslag för oss och våra husbilar, när vår Finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund presenterade och inledde med — en gamechanger och avslutade med orden — nu blir det åka av...häng me’, Konsekvenserna presenterade Ingrid o Pålle bra i tråden;
Regeringen föreslår ÄNNU högre "straffskatt"
Som en del i budgetpropositionen föreslår regeringen en kraftig höjning av malus-delen av fordonsskatten – detta genom att både sänka gränsvärden och höja skatten på "överutsläpp". För en husbil med ett CO2-utsläpp enligt WLTP-körcykeln på 320 g/km höjs skatten från nuvarande 27.886 kr/år under...

Tyvärr straffas de vanligaste på marknaden förekommande husbilsmodellerna med 20-30 procent höjd malus under de tre första åren efter nyregistrering. Detta om regeringens och riksdagsmajoritetens förslag går igenom.
Ingrid o Pålle, visade ett konkret exempel, vad det betyder på deras egen bil, om de föreslagna regeländringarna skulle genomföras. Beräkningen presenterades i tråden; 459 procent
Översynen av bonus-malus är känd att den skulle ske, men hela fordonsbranschen är tagen på sängen sett till dess förändring och hur snabbt den kom.
Med anledning av den nu uppkomna situationen har Husbilskampen, där Husbilsklubben.se är aktiv, beslutat om att intensifiera lobbyarbetet igen. Främst kommer lagstiftande politiker, departement och beredande myndigheter att uppvaktas och bearbetas..
HRF:s och Husbilsklubbens.se´s utgångspunkt är som tidigare presenterat, att beskattningen ska utgå från husbilens särart både som fordon och hur den brukas, precis som man gjort i övriga EU-länder.
Det handlar om de svenska husbilsbranschens överlevnad, vårt stöd behövs!
TommyD
Senast ändrad: