• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nytt bodelsbatteri, vilket?

PIEKJE

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
10668
Medlemskap
2021
Jag behöver en ny batteri i fiat ducato husbil vet ni om man kan köpa en batteri som är inte så dyrt?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det beror på vad "dyrt" är.
Det finns 100Ah fritids-blybatterier för ca. 1500kr som kanske håller ett par år, ca 200-300 cycler.
I andra ändan hamnar väl ett 100Ah Lithiumbatteri som kostar runt 10000kr med dubbla kapaciteten och håller i +20 år, 2000-5000 cycler.

Men det som styr valet helt och hållet är behovet av energi från batteriet, fricampa, eller stå kopplad på 230V-stolpe.

Här kan du läsa om de vanligaste typerna av blybatterier
Stora batteriskolan - Batteriladdare
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Detta är kanske inte relevant för TS,
men jag blev speciellt förvånad i testet nedan hur bra seriekopplade våta 6V batterier presterade, de klår alla AGM på flera punkter, och kostar en bråkdel.
(Filmen är rätt lång och hissar väl Battle Born Lithium lite väl mycket, samt inget alternativ i den kemin)

Tips: ifall man tycker det blir jobbigt med engelska, så kan man slå på svensk text, eller ev. annat önskat språk :)

 
Toppen