• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Nytt bodelsbatteri hjälp

enslow

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
40907
Medlemskap
2025
Vi har en 2005 Hobby 670 husbil och behöver ett alt två nya bodelbatterier.
Och använder den både sommar och vinter

Ser att många rekommenderar litium men tycker det blir för dyrt mot agm.
Hur mycket bättre är det med litium mot agm?
Och vad är den stora skillnaden?

Tror det räcker med 200Am totalt för oss men ska man sikta på ett batteri eller 2st
Kom gärna med fördelar och nackdelar med olika antal.

Tacksam för hjälp//Enslow

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Vi har en 2005 Hobby 670 husbil och behöver ett alt två nya bodelbatterier.
Och använder den både sommar och vinter

Ser att många rekommenderar litium men tycker det blir för dyrt mot agm.
Hur mycket bättre är det med litium mot agm?
Och vad är den stora skillnaden?

Tror det räcker med 200Am totalt för oss men ska man sikta på ett batteri eller 2st
Kom gärna med fördelar och nackdelar med olika antal.

Tacksam för hjälp//Enslow
Den stora skillnaden är att litium laddar betydligt fortare,du kan ta ut 80-90% av kapaciteten, jämfört med 50% för blybatteri,
du kan ta ut betydligt fler laddcykler ur litium 2000-5000.
Priskillnaden är inte stor idag

enslow

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
40907
Medlemskap
2025
Fördelen är allså att litium laddar fortare och att man kan ta ut mer av kapaciteten mot ett Agm?
Blybatteri har vi inte tänkt använda mer ett agm gel batteri

Klarar det kyla lika bra?

Tänkte på när vi inte använder den så står den ute under ett ett tak utan värme.

Mvh Enslow

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vår husbil står ute, i en carport, över vintern utan värme. Vi har ett litiumbatteri. Det får inte laddas i minusgrader, men kan ändå användas när det är kallt. Det är batteriets celltemperatur som avgör. Vi är oftast inte ute på vintern och laddar upp batteriet till 60 -70 % inför vintervilan. Sedan klara det hela vintern med minimal självurladdning. Behöver man ladda när det är minusgrader, sätt på en kupévärmare eller dylikt nära batteriet några timmar. Sedan om man vintercampar, har man sällan minusgrader i bilen. De flesta litiumbatterier har ett skydd i sitt BMS, som bryter ev laddning innan det blir för kallt. Det finns också litiumbatterier med värmeplattor, för att hantera laddning i minusgrader. Då tar batteriets värmeplattor effekt från laddare, tills cellerna når plusgrader. En omdiskutabel funktion, som jag menar är lite overkill för de flesta av oss i husbil.

Kjell1351

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Var precis på gång att trycka på gillaknappen efter ett mycket bra inlägg. Stoppade tryckningen när jag läste sista meningen.

Jag tycker precis tvärtom. För de allra flesta husbilsägare är det enklast att välja ett lithiumbatteri med inbyggd värme. Då är det bara att ladda som man är van vid och man slipper tänka på hur kallt det är. Det går alldeles utmärkt att ladda batteriet till 100% innan eventuell avställning av husbilen inför vintern. Jag tycker till och med att det är att föredra laddning till 100%. Även ett lithiumbatteri laddar ur med 2-3% per månad.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Fördelen är allså att litium laddar fortare och att man kan ta ut mer av kapaciteten mot ett Agm?
Blybatteri har vi inte tänkt använda mer ett agm gel batteri

Klarar det kyla lika bra?

Tänkte på när vi inte använder den så står den ute under ett ett tak utan värme.

Mvh Enslow

Allt beror på erat energibehov, samt hur ofta ni normalt brukar ladda bobatteriet. Det är bara att summera sin dygnsförbrukning av 12V.
12V litiumbatterier är till 99% av kemin LiFePo4 (LFP/Litium-Järnfosfat)
Dessa kan urladdas helt, alltså man kan utnyttja all energi i dem, tusentals gånger. Ifall man fricampar så är det fördel med LFP, dessa väger även ca.en tredjedel av blybatterier med samma användbara energi.

Campar man däremot ofta med tillgång till extern 230V, så är LFP lite överkurs.
Väljer du blybatteri vått bly/syra, agm, gel så rekommenderas det att välja ett så kallat Deep cycle, alltså ett blybatteri som är gjort att tåla djupare urladdningar, ett sådant klarar oftast uppemot 1000st cykler och klarar att urladdas ca.80%, de ligger i samma prisklass dock som LFP, eller dyrare t.o.m.
Väljer du ett fritidsbatteri så kan du nyttja max. 50% av energin, samt det klarar upp till 500st laddcykler, ett sånt duger gått ifall man campar med tillgång till laddning, de finns som både vått bly/syra och agm.

Kjell1351

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Om man har fler batterier är det lätt att det blir obalans mellan batterierna vad gäller ur- och uppladdning. Med ett batteri kommer man undan detta problem. Så har du tillräckligt utrymme för endast ett batteri så är det att föredra. Men försök beräkna hur många Ah du gör av med, som Peter skriver om ovan, så att du vet hur stort batteri du behöver.

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
150-160Ah LiFePo räcker för normalt vinterbruk. Dvs ifall en inte använder en 12/230V inverter. Dessa litiumbatterier är ganska prisvänliga numer jmfrt med AGM. Hållbarheten är avsevärt bättre och de ger nästan dubbla energimängden och halva vikten. Vi använder husbilen året runt och har aldrig haft problem med litiumbatteriet vintertid. Vårat batteri är placerat i husbilens garage. Det tar en viss tid innan det värms till +5gr när vi kör och då börjar batteriet ta emot ström från generatorn. Fram till dess är det ju bara Aldens cirkulationspump, i vårat fall, som behöver ström från bodelsbatteriet. LiFePo batteri bör kompletteras med en DC-DC modul emellan det och generatorn.

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Nu var det ju så att frågeställaren tyckte att litiumbatterier var för dyra och det kan jag hålla med om. Som alternativ nämns AGM batterier.
När jag för sex år sedan bytte bodelsbatterier blev det varken Litium eller AGM batterier utan det blev batterier avsedda för solcells och vindturbin laddning, dessa batterier är mer tåliga under de perioder där solceller ( för de som har det) ger låga laddspänningar.
Vi har två 100 A batterier och de köptes på Biltema för 1600 kr st. ( nu kostar de nog runt 2000 kr ). Jag vet att det finns bättre batterier än de som köps på Biltema men då kostar också betydligt mer så ekvationen pris / livslängd ligger klart till Biltemas fördel.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Nu var det ju så att frågeställaren tyckte att litiumbatterier var för dyra och det kan jag hålla med om. Som alternativ nämns AGM batterier.
När jag för sex år sedan bytte bodelsbatterier blev det varken Litium eller AGM batterier utan det blev batterier avsedda för solcells och vindturbin laddning, dessa batterier är mer tåliga under de perioder där solceller ( för de som har det) ger låga laddspänningar.
Vi har två 100 A batterier och de köptes på Biltema för 1600 kr st. ( nu kostar de nog runt 2000 kr ). Jag vet att det finns bättre batterier än de som köps på Biltema men då kostar också betydligt mer så ekvationen pris / livslängd ligger klart till Biltemas fördel.

Mycket märklig hur man kan komma fram till att ett budget-batteri från biltema som ska tjäna som ett förbrukarbatteri är billigare än ett LiFePO4-batteri. :eek:

Ett sådant Biltema batteri (100Ah) kan leverera ca.600Wh vid låg belastning, sen måste det laddas, vilket tar minst 8h till 100%.
Denna cykel kan man utföra ca. 500ggr.
= 300kWh för 2000kr.

Ett budget LiFePO4 (100Ah) kan leverera 1200Wh oavsett belastning, sen måste det laddas vilket kan gå så snabbt som på 2h till 100%.
Denna cykel kan man utföra ca. 1500ggr.
= 1800kWh för 2500kr.

Jag är intresserad av hur ni räknade?

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
Man räknar så som det passar en för stunden.:cool:

Vår kostnad utslaget på vad vi hittills har använt batteriet blir ca 27kr per säsong under hela batteriets livslängd och då köpte jag ett dyrt batteri med värmeplattor, tycker det är överlägset bästa vi gjort och det är obegripligt att det inte är standard i alla husbilar från fabrik.

Vårt batteri skulle teoretiskt kunna gå i arv och för att förstå hur länge det kommer hålla så kan man tänka lite bakåt istället för att få lite perspektiv i teorin, besökte Torekällberget förra helgen och såg hur tjänstefolket bodde i slutet av 1800 talet, idag skulle man bara förvara vinterdäcken i sådana utrymmen eller ha som en pittoresk sommarstuga.

Gustav Vasa blev kung 1523 och hans farfars farfar var inte ens född då vårat batteri skulle ha tillverkats om det var dags att skrota batteriet idag.
På 1280 talet var vi gissningsvis strax under 1 miljon människor och sen kom digerdöden 1350 så vi bara blev 350 tusen invånare kvar i Sverige, man kan ju undra hur många som hade bott i Sverige idag om inte digerdöden hade slagit till.

Nu kommer inte batteriet hålla så länge i praktiken men håller det bara hela vårt husbilsliv så är jag jättenöjd eftersom vi aldrig har strömbrist, vi kopplar inte in oss på elstolpe även om det ingår i priset.

Och tänk vad historieintresserad man kan bli av ett Litiumbatteri.;)

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Hej igen.
Var köper ni ett litium järn fosfat batteri för drygt 2000 kr ?, är det en egenimport från Kina eller är det inköpt här ? (obs frågan är seriös).
Här tittade jag på ett 180 Ah LFP batteri och det kostade drygt 16000 kr.

anki&lars

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
Hej
Jag har batteri tre år Elfhub egen tilverkning tror att samma med ett annat namn finns 5olika namn .

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Amazon.se har ett stort utbud.
Kolla dock recensioner på säljaren först.

Det finns såklart ett stort utbud av nätbutiker i eu i övrigt.

LiTime är ett lite dyrare men prisvärt LFP-batteri som rekommenderas av kunniga, de har ett stort blandat utbud.
Länken jag la med är deras batterier som får rum under sätet.

Toppen