• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nytt bilbatteri, vilket?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Det verkar som att bilbatteriet har lämnat in för gott. Det rör sig om en Fiat Ducato -08 3-liters motor med ett 110 Ah batteri. Jag såg på Motormännens hemsida att batteriet skall skötas för att vara så länge som möjligt. De skrev att ett batteri som missköttes om kunde ge upp redan efter ett par, tre år medan ett väl underhållet kunde hålla upp till 6 - 8 år. Jag har aldrig gjort något med bilbatteriet så jag är osäker på om jag misskött eller underhållit. Men det har i alla fall funkat i 13 år fram till nu så något rätt har jag antagligen gjort.

Nu vet jag inte vad jag skall köpa. Söker jag på bilbatteri och regnummer hos Biltema får jag två träffar, nämligen ett AGM på 90 Ah (eller 95, beroende på rubrik eller specifikation) med artikelnummer 80-900 för 2149:- och ett Silver-Kalcium på 100 Ah med artikelnummer 80-21005 för 1449:-. Priserna är ju ganska lockande men båda är mindre än det som sitter i bilen. Dessutom blir jag lite skeptisk till Biltema när de inte ens kan skriva samma kapacitet på det ena i rubriken respektive specifikationen. Fråga är dels om den mindre kapaciteten räcker och dels hur kvalitén är.

Jag tar tacksamt emot tips på andra batterier, gärna i en prisklass som ligger i närheten av Biltemas.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
God batteriskøtsel av et lukket startbatteri er å kjøre bilen ofte slik at batteriet er nær toppladet hele tiden og ikke la det bli for varmt. Optimal temperatur for batteriet er i området 10 til 25 grader, varmere og det tørker ut, kaldere og det må jobbe hardere.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Som vanligt startbatteri tror jag dom flesta fungerar alldeles utmärkt så länge man håller sig från riktigt mystiska märken. Dom får ju inte samma stryk som bodelsbatterier och töms ju sällan.
Jag har köpt Biltemas batterier som gjort sitt jobb bra men också en del Banner som varit bra i test och som jag kunnat köpa till bra pris. Jag tror heller inte 5-10Ah skillnad spelar någon större roll i praktiken. Är väl kanske om man brukar fricampa vid en himla massa minus som startbatteriet blir väldigt väldigt viktigt.
Pris och lättillgänglighet skulle avgöra för mig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen