• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nytt 230V-uttag, hur avsäkra?

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Håller på att installera ytterligare ett 230V-uttag. När man öppnar "elcentralen" så finns det en jordfelsbrytare men blir lite förvånad att det saknas säkringar. Brukar det vara så?
Funderar på att sätta in en 10A automatsäkring, rekommenderas detta?
Vet någon var kontakten som syns på bilden att köpa?

Bilder - 1.jpeg
 
Lösning
F
Men kompetensen höjs ju förhoppningsvis ju mer man frågar. Det är det som är ett forums uppgift bland annat.
Inte riktigt rätt, får du svar från lika okunniga som killgissar så höjs knappast kompetensen. El skall man INTE leka med, det är livsfarligt vilket många inte tycks förstå. Här pratas om 10 Amp säkringar och 40-50 milliAmp (alltså 1000-dels ampe) är direkt dödligt! Till detta kommer att man "fastnar" i det man får strömmen i sig genom, så det går inte att dra bort handen. MIXTRA INTE MED EL OM DU INTE HAR ALL KUNSKAP OM EL.

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Muskatten. Helt rätt.
Rosberg. Håller inte med dig. Du får gärna läsa detta som jag skrev för ett tag sedan. Vägguttag
Som Jonas S ställer sina frågor så är det inte lämpligt att fortsätta. När kunskapen är så låg då vet man säkert inte heller hur man gör man sin egenkontroll och kontinuitetsmätning?
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Tackar för alla (eller i alla fall de flesta) svaren jag fått. Svaren har i flera fall lett vidare till hur/var man kan söka kunskap och höja sin kompetensnivå. Har läst på en hel del nu och lite klokare har jag förhoppningsvis blivit och det tack vare detta forum. Men jag tror tyvärr det är väldigt många som drar sig att fråga trots att det inte ska finnas några frågor som är för dumma då nivån för att ge sig in här kan vara ganska hård.

Och om ni undrar hur jag kommer att göra med mitt uttag i bilen så har det ju hamnat i ett moment 22, jag får göra det själv om jag har tillräcklig kunskap men det har jag ju inte enligt detta forum. Att istället försöka få en behörig elektriker att göra jobbet går knappt heller då de inte är intresserade av såna småjobb när de finns så mycket annat, mer lönsamt att göra. Och sedan är bilen helfordonsgodkänd och inte får ändras utan tillverkarens medgivande.

Nä, det är aldrig för sent att ge upp!
 
F

Fd.47585

Guest
Att fråga och lära sig är väl oftast bra. Men inte när det gäller livsfarliga saker som ju faktiskt 230 volt är. Samma sak gäller väl att mixtra med bensinvärmare och bensinmatning till dom eller fasta gasolkopplingar i husbilen/husvagnen. Men att fråga om hur man gör när man byter taklucka eller klädsel i bilen är ju inte förenat med livsfara om man gör lite fel men det är tyvärr fallet med 230 volt. Har vi blivit så "vana" med elen (230 volt) överallt så vi tappat respekten för den, det vore i så fall riktigt illa.
Så sluta inte fråga men lyssna på de svar som verkar riktiga och om fler varnar fast andra hejar på så skall man nog låta bli för säkerhets skull.
Så ut och njut av vår "hobby" och livet kommer bli toppen och förhoppningsvis långt :)
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Elinstallationer husbil.
Om man ska arbeta med starkström ska man alltid kontrollera att det är spänningslöst. Mät med ett godkänt mätinstrument, inte med en Fasen.
När man är klar med arbetet mät igen. Där slarvas det en del.
Man bör även veta vad man håller på med. Annars låt hellre det vara.

Ett exempel som slutade väldigt tragiskt för ett barn.
En elektriker bytte ut en elradiator på barnstuga.
Radiatorn var på 400V. Felet var att ena Fasen anslöts till skyddsjord på radiatorn.
Den andra Fasen och skyddsjord anslöts till fas ingångarna.
Om elektrikern hade mätt som man ska göra. Bla. att kolla att det inte är spänning på höljet av radiatorn. I det det här fallet var det 230V på höljet.

Att lära sig hur många saker fungerar via HBK är helbra.
Det finns mycket kunskap inom klubben.
Så fortsätt att skriva allihopa.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Men jag tror tyvärr det är väldigt många som drar sig att fråga trots att det inte ska finnas några frågor som är för dumma då nivån för att ge sig in här kan vara ganska hård.
Bra påpekande, det är väl tyvärr så att det kan bli lite kortfattade svar, och då känns det inte så välkomnande. Jag håller med om att du blev lite onödigt bryskt varnad, men det var ändå i all välmening (tror/hoppas jag :)).
Det hade varit värre om du inte frågat, utan kört på enligt devisen "hur svårt kan det va"...
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Muskatten. Helt rätt.
Rosberg. Håller inte med dig. Du får gärna läsa detta som jag skrev för ett tag sedan. Vägguttag
Som Jonas S ställer sina frågor så är det inte lämpligt att fortsätta. När kunskapen är så låg då vet man säkert inte heller hur man gör man sin egenkontroll och kontinuitetsmätning?
Måste man verkligen göra/kunna dessa moment när man skruvar i en husbil ? Det är väl ett krav när man skruvar där behörighetskrav råder?
Personligen tycker jag det är ganska enkla 230v installationer i en husbil så det låter lite overkill om man bara gör lite justeringar på befintlig installation.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Måste man verkligen göra/kunna dessa moment när man skruvar i en husbil ? Det är väl ett krav när man skruvar där behörighetskrav råder?
Personligen tycker jag det är ganska enkla 230v installationer i en husbil så det låter lite overkill om man bara gör lite justeringar på befintlig installation.
Husbilen.
Något som skulle vara bra är att dra åt kopplingsplintarna som finns på 230V sidan. Även i elcentralen. Det är inte så svårt precis som du skriver Roger. Dessutom gör man en egenkontroll av elen om man drar åt plintarna. Vinn Vinn.
Dåliga vägar och åren gör sitt med anslutningarna.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Att du får lov att göra det men ändå inte. Men om du nu ändå väljer att utöka med en vägguttag som är så simpelt med tre trådar så hade det väl varit bra med någon form av egenkontroll för sin egen skull. Du kan inte ana vad man får se där ute i verkligheten.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja skruva el i husbil faller ju helt klart in under eget fritt ansvar då det inte verkar finnas något regelverk. Det är här vi får koppla in våra egna hjärnor och tänka till om det är något man kan lära sig själv så det blir ett fungerande resultat. Annars är det förmodligen bäst att ta hjälp.
Vi är ju så vana vid att allt är reglerat i någon form så det blir väl lätt att vi desperat letar efter några regler som "borde gälla".
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Tackar för alla (eller i alla fall de flesta) svaren jag fått. Svaren har i flera fall lett vidare till hur/var man kan söka kunskap och höja sin kompetensnivå. Har läst på en hel del nu och lite klokare har jag förhoppningsvis blivit och det tack vare detta forum. Men jag tror tyvärr det är väldigt många som drar sig att fråga trots att det inte ska finnas några frågor som är för dumma då nivån för att ge sig in här kan vara ganska hård.

Och om ni undrar hur jag kommer att göra med mitt uttag i bilen så har det ju hamnat i ett moment 22, jag får göra det själv om jag har tillräcklig kunskap men det har jag ju inte enligt detta forum. Att istället försöka få en behörig elektriker att göra jobbet går knappt heller då de inte är intresserade av såna småjobb när de finns så mycket annat, mer lönsamt att göra. Och sedan är bilen helfordonsgodkänd och inte får ändras utan tillverkarens medgivande.

Nä, det är aldrig för sent att ge upp!
Helfordonsgodkänandet gäller väl egentligen bara bildelen. Och då väsentlig ändring. Du får ju tex montera extraljus...
 

Janerla

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
24642
Medlemskap
2022
Håller på att installera ytterligare ett 230V-uttag. När man öppnar "elcentralen" så finns det en jordfelsbrytare men blir lite förvånad att det saknas säkringar. Brukar det vara så?
Funderar på att sätta in en 10A automatsäkring, rekommenderas detta?
Vet någon var kontakten som syns på bilden att köpa?

Visa bilaga 210933
Har du inte de kunskaper som krävs för detta arbete, låt bli att utföra installationen. Mycket säkrare för dig, så slipper du att bli anklagad för vållande till annans död om det skulle gå så illa att en olycka.
 
Toppen