• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nylutad husbil!VARNING!

ORVAR

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2025
Under förra veckan for jag och min hustru ifrån Timmernabben till Pataholm på den officiellt utmärkta turistvägen. Under natten i Timmernabben kom lite regn och därför blev vi något förånade över att så mycket regn kommit när vi passerade det grevliga godset Strömsrums grusvägar och alleér. Väl framme i Pataholm, som är en fantastisk plats, upptäckte vi en fruktansvärd stank ifrån bilen. Kaross och underrede täcktes av en rödbrun sörja. Jag kände igen doften ifrån min barndoms grusvägar men har inte känt den på minst 60 år! Lut!
Senare dök en mc upp på platsen som kört samma väg. Vätskan hade brännt fast på mc´ns avgasrör.
Vi tog därefter vägen mot Kalmar där vi kontaktade personalen på ``Husvagnar och Fritid´´. De var vänliga att spola underredet rent ifån sörjan på sin spolplatta. Ett stort tack för det!!
Efter hemkomsten i denna vecka kontaktade jag vägansvariga i Mönsterås kommun. Man informerade mig om att vägen besprutats med sulfitlut. 2-4 ton per km!! Denna produkt marknadsförs under beteckningen ``DUSTEX´´. Produkten är en biprodukt vid pappersframställning och kommer ifrån Norge. (Tur att det inte var fiskrens!!)
Kontaktade importören som hävdade att produkten var helt ofarlig och inte påverkade fordon överhuvudtaget! Fick nästan intrycket att den var nyttig!
Avslutningsvis vill jag upprepa vad jag framförde till vägansvariga i Mönsterås: Sätt ut varnings eller informationsskyltar att vägen nyligen besprutats med LUT!!!
Hälsningar ORVAR

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Nylutad husbil!VARNING!

Användes flitigt under 50-talet för att binda damm på grusvägar. Sällsynt nu eftersom också grusvägar är sällsynta.
:)

F

F.d. 29925

Guest

Kanske ett bra sätt att bli av med ett "problem".
Men vanligtvis använder man väl kaliumklorid för att binda dammet på grusvägar idag.:confused:

Nej, nej, skall vara kalciumklorid och inte kaliumklorid.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 58573

Guest

I vår vägförening här hemma lutar vi vägen varje försommar, efter ifyllning av potthål och hyvling. Inga problem med det, tvärtom!

aake

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det er vel kalsiumklorid som er alternativet og som ofte velges fordi det kan strøs med samme utstyr som vegsaltet. Hva dette saltet omdannes til når det trekker til seg fuktighet er en annen sak.

Luten som brukes produseres som et biprodukt på papirbruk i Norge og Sverige - brunluten fra sulfitprossessen kan spaltes til ren lut og linin. Linin er bondemiddelet som holder fibrene sammen i tre, dette kan spaltes til vanilin som brukes som smakstoff - kunstig vaniljesmak! Ett stort papirbruk kunne produsere hele verdensforbruket av vanilin, men blir i dag utkonkurert på pris av vanilin laget fra råolje.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Min pappa reste mycket i jobbet på 40- och 50-talet i Bohuslän-Dalsland och svor över nylutade vägar, särskilt vid regnväder. På den tiden var en stor del grusvägar. När kletet hunnit torka in var det nästan omöjligt att tvätta bort och det luktade pyton. Alternativet var förstås att vid torka köra i ett dammoln i många mil, kanske lika illa?

Toppen