• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nyfiken på en ny "schweizisk armékniv" - smartphone.

F

F.d. 55451

Guest
Nu jag blev nyfiken på en ny "schweizisk armékniv" - smartphone.
Priset för ett prov på vandring GPS, telefon, Bluetooth 2,1, MP3, radio, snabb fickan kamera med blixt etc., ser intressant ut.
Hur den fungerar som en telefon?
Jag läste specifikationer som verkliga GPS, men är inte väl vana med ärlig och sann information på området - lite skamligt.
Jovist jag har kollat mer smartphones Nokia (fort 7år), iPhone (2), Samsung G. S,
men det måste bli bättre - hoppas jag. :)

ALDI Danmark - fra lørdag den 16.02.

MEDION® LIFE® P4013 (MD 98332)

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Nyfiken på en ny "schweizisk armékniv" - smartphone.

Så jag köpte MEDION® LIFE® P4013.

Hittills ingen fast SIM-kort - uppdaterad via eget WiFi, liknande Dovado Tiny MBB router.

GPS-kartor är riktigt bra och även många av kyrkogårdens vägar är att använda som vägar i beräkning av rutt. Många andra vägar/spår autentiserad.
Noggrannheten position/avstånd är något tveksamt.
Inåt (upload) automatisk hotspot för WiFi Samsung kamera tycks också mer händig alternativ.

Det bör testas mycket mer med telefonens räckvidd, kameran (software verkar bra) och mycket mer.

Vi får se om en 7-årig smartphone med 12 år gamla handhållen GPS, återstår att vara bäst.

Jag är fort övertygad om att det aldrig kommer att bli en ersättning för bil GPS, bärbar dator med mobilt bredband, kvalitet kompakt-kamera, TV / radio, etc.
Men kanske en praktisk tillägg - elektronisk schweizerkniv, när man går ut från husbil.

F

F.d. 55451

Guest

Givet en 5 mpix telefon-kamera på kort avstånd, rimligt bra men på långa avstånd - dåligt. :(
Nokia N73, 3,2mpix, 2006 verkar mer bättre på avstånd.

IMG_20130217_131830.jpg

Titta skillnaden till Samsung kompaktkamera 14 Mpix, 18 x optisk zoom
http://www.husbilsklubben.se/forums/t65896-2/#post524424
(mindre pris än som denna smartphone)

Panorama automatiken verkar bra (fort 5 mpix telefon-kamera) - med lite övning.
Det finns en del möjligheter till optimering, men en verklig kompaktkamera är att absolut at föredra - om du har det i fickan. ;)

F

F.d. 55451

Guest

Denna smartphone verkar vara en acceptabel all round GPS för nybörjare på vandring.
Med alla Europas kort gratis att installera som permanenta vandring och vägkartor.
Bättre mjukvara anpassad till de bra kort önskliga behövas.
Manuell justering delvis möjligt, till exempel, GPS-tidsintervall.
Vagheten är stor men känsligheten också stor.
GPS-systemet verkar mest att anpassas för användning i bilen.
Spår är lättillgängligt tillsammans med information för vandrare.
GPX-filer kan användas.

trackmedion100.jpg husbil medion med bil.jpg foto 2 klick ;) medion GoPall Outdoor.jpg

https://maps.google.com/maps?q=56.1...984,10.158856&sspn=0.005157,0.013937&t=h&z=17

GPS: 56.15586,10.15580   

Noggrannhet på avståndet från 0 till 18% - förhoppningsvis bättre med anpassningar för promenad.

Nej, jag var inte kanon full :) när jag gick denna promenad - men felaktighet och hypersensitivitet verkar stor för GPS i 10 sekunder lägesindikering.

PS. Jag har inte hittat metoden för att skärmdumpa denna modell smartphone så det överfört GPX - fil.

F

F.d. 55451

Guest

Kunde inte låta bli att ge denna bild som berättar lite om Medion GoPal kartor över hela Europa och världen - fast installerad på smartphone och söka med både verkliga GPS och AGPS. GPS enbart kan visa positionerna utan användning av Internet i utlandet.
Stigar i de schweiziska bergen och skogarna.
Även i Sverige, Norge, Danmark osv.

Jag är imponerad med dessa kart.

SAM_0148.JPG

Kanske finns det en eller flera som känner till stället ? :)

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Men det var en väldens massa "stigar" i parken... Kan du söka på adresser osv?

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Jag borde känt igen Lusasken (Kristinehamn kallas så) direkt eftersom jag på nittiotalet jobbade några meter till höger om kartan... Men nån var snabbare:) får skylla på att jag inte nånsin bott inne i stan:rolleyes:

F

F.d. 55451

Guest

Vid sidan GoPal Outdoor, finns på P4013 Medion en Navigation via Google Maps som kan ställas för bil, cykel och promenad. (Android 4.0)
Många vet att Google appen är super för adressökning.
Google karten är bra men behöver uppdateras över nätet, och kan endast laddas ner i mindre delar och du kan inte ändra det sätt om resan önskas annorlunda än planerat utan internet.
Här är GoPal bra det fungerar i hela världen nät löst, men utan röst.

GoPal Outdoor (> 7 GB gratis :swoon:) är främst avsett för att gå eller cykla, och i områden som inte har en specifik adress - koordinaterna kan användas och endast en partiell adress.
Det kan också planeras rutter cykel- och gångvägar utomlands, med vandring i skogen, berg och öppen terräng.

PS. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.medion.gopal.outdoor

F

F.d. 10329

Guest

Ett alternativ är Endomondo som finns i en gratis & en betalversion.
Proversionen är redaktionens val, får alltså högsta betyg.
Finns för både IOS & Android.

image.jpg

F

F.d. 55451

Guest

Kan du ladda ner denna versionen med detaljerade kartor för att fylla mer än 7 GB gratis, för användning på vandringen ? - förutan tracker.
Det finns säkert andra aplikationer använda OpenStreetsMaps, men Medion P4013 är avsedd för denna applikation som topspot.
Prisen 1200,- dkr. för Medion P4013 (Aldi) avskräcker troligen inte någon :)

MEDION® LIFE® P4013 (MD 98332) - Outdoor app

F

F.d. 55451

Guest

Så gick det med 4-tums smartphone med speciella bra kartor för vandring.

Karten* är bra och skärmen är bekvämt att titta på men inte praktiskt att ha i fickan.
Storleken är opraktiskt att hålla fast för mig, så jag gjorde en praktisk hängs -tejp för att undvika att förlora den igen.
Nöjd med WiFi min gamla Nokia smartphone hadde inte
Det är bra att testa routrar räckvidd med och använde det bästa och billigaste internet med.

GPS Tyckes att det är dåligt för promenader da längd ofta registreras 10 till 17% längre än de egentligen är.
Kollad många gånger med geografiskt korrekt avstånd och jämförelse med min Garmin GPS V - 2-3% korrekt.

Apps är verkligen praktiskt att ha ett stort urval av vilka är Android.

Foto är inte att tala om positiv - använder aldrig - ett kompaktkamera är lätt att bära i bröstfickan.

Telefonen jag använder varje dag nu, min sista köpt Samsung Galaxy Pocket 3 tumms - den är praktiskt och kan nästan lika mycket som en 4-tums Galaxy S2 och kostar idag endast 399, - DKR.
God kvalitet och praktisk i vardagen.

Min gamla Nokia behöver fortfarande efter mer än 6 år endast en laddning per vecka, de nya smartphones var 2-3 dagar.

4 tummen' används som redusert alternativ WiFi hotspot med 1GB fogg sim.

* PS. kartor samma som Navigator free men jag liter bättre Medion Outdoor Navigation software.

Toppen