• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nycklar vid direktimport

F

F.d. 50005

Guest
Vi har blivit med "stor" husbil idag. Vår kära Westfalia Club Joker har vi lämnat i byte. Det kändes lite ledsamt, men vi ville ha lite mera komfort.
Men, och här tror jag att vi har ett problem, vi fick en svart och en röd nyckel. Jag tror att jag läst på detta superba forum att det skall vara två svarta och en röd. Har jag rätt och i så fall vad göra?
Agne
 
J

Jarn

Guest
Sv: Nycklar vid direktimport

Har du den röda " Masternyckeln" är det inga problem att beställa ytterligare en svart.

Se samtidigt till att få den saknade nyckeln spärrad i bilens huvuddator, så går den inte att använda om någon skulle ha den. Gäller på nyare bilar.
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Nycklar vid direktimport

Hej
Beror förståss på vad du "blev" med för husbil.... men för tex Ford (personbilar) gäller tex att man måste lämna in både bilen, röda nyckel och samtliga svarta nycklar (både nybeställda och gamla) som man vill skall fungera framöver.
Dom svarta nycklar som inte är med slutar samtidigt att fungera, så är någon på drift i gamla hemlandet så blir den värdelös.
 
Senast ändrad:

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Nycklar vid direktimport

Så är det nog, även om jag inte provat till min egen Fiat.
Gissar också att det inte är vilken Fiat verkstad som helst som besitter kunskap och utrustning att utföra programeringen...

Misstänker också att du snubblat på tangenterna och skrivit fel år... för inte har du gått och köpt en Fiat från från 1966 väll...... :D , då behöver du ingen programeringshjälp på nycklarna i alla fall ;)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Nycklar vid direktimport

Vi hade en 1997 en ny Fiat av 1996 årsm. Till den levererades 3st nycklar samt 2st plastkort typ betalkort (med kodremsa om jag ej minns fel). 2nycklar var svarta och en var rödbrun, korten var blåvita. Den bruna nyckeln var master och de svarta var programmerbara nycklar. Med utgång från den bruna nyckeln så kan man via tändningslåset programmera koden i de svarta. Vänd dig till Fiatimportören för information.
/Lars
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Nycklar vid direktimport

Hejsan vänner
Jag lyckades i flytten ha bort min "röda" nyckel, lämnade dock in en svart till en låssmed som klonade nya nycklar åt mig, fungerar perfekt, har inte förstått och ej fått svar från Fiat vad som är skillnaden mellan den "röda" och dom svarta.
MVH KEJO 20
 
F

F.d. 50005

Guest
Sv: Nycklar vid direktimport

Tack för all hjälp, det har hjälpt mig att komma vidare.
Det är på gång att lösa sig! Underbart forum detta!:)
TACK!
Agne
 
Toppen