• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nybliven med Ford Transit

F

F.d. 4484

Guest
Jag är ny medlem här. Det är nämligen så att jag har blivit ägare till en gammal Ford Transit från 1973, som jag bytte till mig mot en annan bil. Den förra ägaren sa "den här måste du göra en husbil av" och tanken har slagit rot, så det kommer jag att göra. Dock inte något fancy, bara något som jag kan resa omkring lite i.
Här är en bild på den. Inte en skönhet idag, men......
pict2087-small.jpg

Jag hade tänkt mig att så småningom få in en säng/sittplats, med ett litet bord + ett litet kök i miniatyr. Toa vore nog bra också, men frågan är vad man får plats med då den ju inte är stor. Den har inte riktigt ståhöjd heller.
Det krävs nog lite uppfinningsrikedom att kombinera funktioner på ett bra sätt.

Just nu är steg ett att rusta upp den så den går igenom besiktningen. Jag tycker den verkar maskinellt i vettigt skick, förutom att detaljer som backspeglar och annat smått och gott saknas. Dvs. motorn går fint och det går att köra med den. Värre är att den inte har bromsar.
Tillgången på reservdelar verkar inte vara så enkel heller, tyvärr.
Det positiva är att jag inte direkt kan se någon rost, fast vem vet, det kanske döljer sig någonstans?
 
Senast redigerad av en moderator:

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Nybliven med Ford Transit

Hej Karro och välkommen som intresserad!
Om du bestämmer dig för att göra om din "pärla" till husbil har du stora möjligheter att få hjälp här. Väljer du dessutom att bli medlem, vilket jag förutsätter, är nog möjligheterna obegränsade!
Ha det gott och lycka till med bygget.
/Thomas & Lena
 
F

F.d. 4484

Guest
Sv: Nybliven med Ford Transit

Jag har gått och tittat med längtan på dem med fina stora husbilar, i några år, så sänder mig ödet denna bil. Efter en hel del arbete ska det nog bli något jag kan resa runt i, även om det inte blir lyxklass. Den har sina fördelar, även om det inte är utseendet. Enkel, lättmekad och billig i drift.
Så kan jag inreda den exakt som jag vill ha det.

Vad vinner jag på att bli medlem?

Vad jag behöver är tips om hur man inreder en sådan här gammal skåpbil på ett enkelt sätt.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.260
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Nybliven med Ford Transit

Du kan kanske hitta lite tips här: Uksb

Det är visserligen en engelsk site men där finns en del roliga projekt och matnyttiga tips. Allt är kanske inte aplicerbart här i Sverige med alla regler kring gas, el, ventilation osv.
 
Toppen